Forum

Løgminerfluens larver og pupper

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 31. oktober 2024 kl. 12.32

Jeg troede, jeg slap i år ... men nej! Hele porrehøsten er ødelagt på trods af nyt sted og græsdække. SÅ ÆRGERLIGT. Er der noget at gøre, eller må jeg bare give op?
Vh bodil

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. oktober 2024 kl. 14.48

Hej Bodil.

Hvor mange år har du imellem dit sædskifte når du dyrker løg ? Jeg mener at huske at det er 6 år der skal være imellem.
Men mange har været temmelig uheldige med løgminer fluen . Også selv om de har et godt sædskifte. Bl.a Peter Norris.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 31. oktober 2024 kl. 15.17

Nå, ja det er da en trøst:-) Jeg har nok kun haft 5 år ... så det er jo nok grunden...tak for svar vh bodil

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. oktober 2024 kl. 23.08

Hej Bodil.

Jeg tror ikke at det skyldes at du kun har haft et sædskifte pr 5 år at du har problemer med løgminer fluen i år. Som tidligere nævnt havde Peter Norris, som er en inkarneret have dyrker selv problemer med den og hvad han gøre for at forebygge diverse sygdomme i haven har jeg dybt respekt for.
Jeg tror at den våde forår og senere lidt varmere sommer har stresset mange porre og løgdyrkere. Således at der har været gode betingelser for løgminer fluen..

Jeg selv har også dyrket hvidløg i mange år og dyrker dem i pallerammer, hvor jeg har bildt mig ind at jeg sagtens kan huske hvor jeg sidst satte mine hvidløg. Problemet er bare at det kan jeg ikke. Hvis ikke man skriver ned risikerer man at der med tiden går sygdom i jorden at man får oparbejdet vira, svampe og bakterier, der alle kan gøre kål på vores løg. Jeg dyrker kun hvidløg og ikke kepaløg eller porre. Porre ville jeg gerne have, da priserne på dem er eksploderet de sidste par år .

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 1. november 2024 kl. 18.17

Hej Søren ... ja, prisen på porre er jo meget høj, så det er rigtig surt, at det ikke er lykkedes i år. Jeg er meget opmærksom på sædskifte, jordforbedring og at vinterdække, og også 'no till'. men jeg prøver alligevel igen næste år:-) Ved du, om der er noget særligt man kan gøre for at 'rense' jorden for evt. larver og pupper? Jeg har gravet (desværre nødvendigt her) og hønsene har fået adgang ...men hører gerne, om der findes andet, jeg kan gøre:-) vh Bodil

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. november 2024 kl. 20.04

Hej Bodil

Der ligger en artikel på Havenyt www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/1627.html skrevet af Mona Ibsen og hvori der er nævnt nogle tiltag man kan gøre sig, men jeg vil gerne skrive til Peter Norris og spørge ham om han har nogle andre fif i ærmet til bekæmpelse af løgminer fluen, men det kunne jeg ikke forstille mig han ikke har...

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 1. november 2024 kl. 21.44

Hej igen ... tusind tak for linket Du behøver ikke ulejlige Peter Norris. Jeg har lige downloadet hans kalender, hvor han skriver, at de tidligere angrebne bede vandes med hvidløgspulver i foråret. Jeg tror, jeg vil forsøge mig med hvidløgsvand lavet på friske hvidløg:-)
vh Bodil

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. november 2024 kl. 11.12

Hej Bodil.

Ok så det gøre jeg ikke.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 2. november 2024 kl. 18.45

Hej igen ... jeg tror jeg har misforstået det med hvidløgspulveret:-(
Så hvis du har mulighed for det, må du meget gerne forhøre dig hos Peter Norris🫠 god werkend. Vh Bodil

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 2. november 2024 kl. 18.47

Hov...jeg ville sende en smiley, men så kom der noget andet, sorry!

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. november 2024 kl. 20.39

Hej Bodil.

Jeg havde faktisk skrevet til ham, men han havde umiddelbart ikke noget at tilføje ud over at han dækkede sine løgplanter fra udsætning og frem til høst . Jeg mener også at han skrev noget om udtræk af hvidløg, men kunne ikke lige huske i hvilket forbindelse, så jeg ville ikke nævne det .

Forresten er løgminer fluen et problem hos porre og løg, eller er hvidløg lige så udsat? ...Tænker på om hvidløg er lige så snart mht til om man ikke har et 6 årige sædskifte...Jeg har haft hvidløg samme sted , med få år imellem mit skifte, men 7-9-13 ikke oplevet sygdom i dem .

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 2. november 2024 kl. 20.50

Jeg har ikke indtryk af, at hvidløg er lige så modtagelige og har heller ikke haft problemer, selvom jeg sætter lidt tilfældigt.
Ps... jeg havde netop sat næste års hvidløg i samme bed som de syge porrer, da jeg opdagede det :-(
Vh Bodil

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. november 2024 kl. 23.28

Jeg har fået det råd, at vande bedet med løgvand året efter at jeg har dyrket løg, porrer eller hvidløg. Forklaringen skulle være, at det vækker skadedyrene til live, men da der ikke er noget at leve af i bedet, dør de af sult.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 6. november 2024 kl. 9.42

Det har jeg hørt fra flere sider nu, så det vil jeg gøre ...tak:-)

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2024 kl. 13.01

Hej Bodil.

Jeg har set at man kan købe nematoder til løgfluen og som også virker på bl.a kålfluen og andre skadedyr i jorden . Produktet koster kr 250,- og rækker til ca 60 kvm.

Jeg fandt det, da jeg ville søge på løgsaft som Lars foreslår. Jeg tror også at det var det Peter Norris foreslog . Men jeg kan ikke finde en opskrift...

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 8. november 2024 kl. 9.23

Hej Søren
Tak skal du have ... det vil jeg da overveje
Vh Bodil

Nyt svar til emnet »Løgminerfluens larver og pupper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Løgminerfluens larver og pupper

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider