Skrevet af: Britta Jepsen, 13. oktober 2024 kl. 10.14
Vi har et lille pæretræ med 3 forskellige sorter på (podet på 1 stamme).
Pærerne er helt deforme, og flere steder er der huller ind i dem, med rester af spind. Vi kan ikke se nogle dyr/larver så de må være smuttet.
Nogen ide om hvad det kan være?
Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2024 kl. 11.32
Hej Britta.
Jeg er næsten sikker på at der er tale om galmygge larver, som spiller en rolle her. Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret når du googler "deforme pærer" , da det nævnes at både virus og bakterier også kan give deforme pærer., men jeg tror på at det er galmyggelarverne, der i et tidlig stadie af pærerne udvikling har suget at frugtknuden og så vil pærerne med tiden blive deforme.
Prøv at google pærer galmyggelarver....
Mht til bekæmpelse af dem har jeg ikke fundet noget brugbart, da det er begrænset hvad man kan gøre ved dem, men bare må leve med udseendet. Heldigvis kan pærerne stadig spises
Skrevet af: Britta Jepsen, 13. oktober 2024 kl. 11.38
Hej Søren
Jeg har tænkt tanken, men synes der de fleste steder står det er i starten, og de pærer der er ramt bliver små, sorte, og falder af. Dette her er modne pærer vi lige har plukket, tror du det er det samme de kan være ramt af?
Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2024 kl. 11.48
Hej Britta.
Jeg har , i mit egen pæretræ, set få deforme pærer og ikke tænkt over det som et problem. Mit pæretræ er et conference og denne sort høre til de bedre hvad angår sygdomme generelt.
Men jeg sidder og tænker på om det kun er i år at du har oplevet disse deforme pærer eller det har stået på igennem flere år.
Min far havde også et pærestamme med tre sorter og det måtte han fælde efter nogle år, da det fik askens sygdomme og gav mærkelige pærer, så måske sker der noget ved disse podninger,som man skal være klar over kan give sygdom.
Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2024 kl. 12.11
Hej igen.
Jeg tror at vi er hel gal på den mht til at det skulle være pæregalmyg, der forårsager disse skader. Plante doktoren skriver nemlig: noget andet på hans hjemmeside www.plante-doktor.dk/ ..... Men jeg holder stadig på at det må være sugende insekter, der har skabt de deforme pærer...
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. oktober 2024 kl. 13.01
Har I helt udelukket at der bare kan være tale om dårlig bestøvning ?
Jeg har i år oplevet at både et af mine æbletræer og også mine espalierpærer alle er deforme og for manges vedkommende dårligt udviklede (små frugter) i forhold til tidligere år, hvor de alle bar en guds velsignelse af dejlige modne frugter.
Jeg husker også, at vejret i blomstringsperioden var både koldt og blæsende her hvor jeg bor, og for at det ikke skal være løgn, så har mine bier heller aldrig produceret så lidt honning.
Så måske er der en naturlig forklaring på det hele ?
Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2024 kl. 15.35
Hej Gert.
Vi har haft en god høst af både fillipa æbler, kirsebær og pærer og flittigt har besøg af bier. Men ud over regnen syntes jeg ikke at vi kan klage. Jeg undre mig over at den manglende bestøvning skulle være årsagen til de deforme pærer, men Britta må se om det gentager sig til næste år, eller har bemærket om hun har haft de forrige år. Men det er meget interessant hvis vi kan komme det nærmere .
Skrevet af: Britta Jepsen, 13. oktober 2024 kl. 18.05
Tak for de mange svar. Træet er ved at være gammelt, det stod i haven da vi flyttede ind for 10 år siden.
Det har givet rigtig mange pærer i år, og de smager fint, men de er næsten alle deforme. Mange har mørke pletter der ligesom gror indad som huller, og inde bag ved er der en lille hård kugle ind i pæren, der er lige så hård som sten. Jeg ved ikke om det hænger sammen med de buler indad hvor der sidder spind? Det er som om flere af dem har en lille hvid prik.
Jeg mindes ikke de har været så deforme, og i hvert fald ikke i et sådan omfang tidligere år, men måske har der været nogle få.
Skrevet af: Britta Jepsen, 13. oktober 2024 kl. 18.05
Tak for de mange svar. Træet er ved at være gammelt, det stod i haven da vi flyttede ind for 10 år siden.
Det har givet rigtig mange pærer i år, og de smager fint, men de er næsten alle deforme. Mange har mørke pletter der ligesom gror indad som huller, og inde bag ved er der en lille hård kugle ind i pæren, der er lige så hård som sten. Jeg ved ikke om det hænger sammen med de buler indad hvor der sidder spind? Det er som om flere af dem har en lille hvid prik.
Jeg mindes ikke de har været så deforme, og i hvert fald ikke i et sådan omfang tidligere år, men måske har der været nogle få.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Deforme pærer med spind