Forum

Hvor kommer hullerne fra?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2024 kl. 7.29

I år er der huller i alle blade i dværg blodblommetræet. Noget lignende i mit espalierede ferskentræ. Ved ferskentræet er der dog myrer i jorden.
Skaderne er kommet den sidste måned.
Bladene på ferskentræet er næsten skeletterede.
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2024 kl. 7.30

Glemte billedet

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. august 2024 kl. 22.32

Hej Ingeborg.

Det sygdomsbillede du beskriver tyder på at det er et larve angreb og hvor larverne har kastet deres kærlighed på blodblomme og fersken, som begge tilhøre Prunus familien ( stenfrugt familien )

De dukker som regel om om aften efter mørkets frembrud hvor de kan indsamles .

Hvis man googler "huller i blodblommens blade kan man støde på en artikel , hvor en læser spørger til det samme som du og her er gartnerens bud at det kan være bakterie kræft. Han svarer:

De mange huller i bladene kan skyldes bakteriekræft. Hvis det er det, er det umuligt at komme til livs og mit bedste råd vil være at fælde træet, og undlade at sætte stenfrugt igen

Jeg holder stadig på at det er et larveangreb og at det kan bekæmpes ved at man forsøger at indsamle larverne . Der findes også et specifikt økologisk bekæmpelse middel, der hedder Dipel og som består af svampe/ jordbakterier og som stopper ædelysten hos larverne efter få dage. Men det koster en bondegård...

Så ud med lygten og se om ikke du kan finde synderen....

Nyt svar til emnet »Hvor kommer hullerne fra?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvor kommer hullerne fra?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider