Forum

Syg skovfyr?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Juul, 29. juni 2024 kl. 19.16

Hej med jer
Håber der er nogen her der kan hjælpe mig med en diagnose på en mine små skovfyr (ca 4-5 år gammel / 2 meter høj)
Det startede med at nogle af de nye årskud begyndte at hænge lidt. Jeg tænkte at den måske kunne trænge til vand og har givet den en omgang en gang om ugen.
Nu er de berørte skud ved at visne/knække og jeg tænker at det må være en sydgom af en slags. Jeg har 6 små skovfyr på grunde med det er kun denne ene der har symptomer.

Håber nogen har et bud (se pix)

På forhånd tak

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. juni 2024 kl. 20.40

Hej jens

Jeg har intet bud på hvad det er der forårsager døde skud på dine fyrretræer, men knækket skud vil med tiden visne. Hvem eller hvad der knækker skudene kan jeg kun gætte mig til.

Mit bud/ gæt er at det måske er nogle fugle, der leder efter insekter.
Grundet mit gæt er at angrebet ikke ligner noget som har eller vil brede sig. Så det er med andre ord tilfældige grene, der er angrebet......

Jeg håber at andre har det rigtig svar til dig.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. juni 2024 kl. 12.43

Hej igen .

Jeg har været inde på videnscenter, da jeg søgte på " knækket skud på fyr" og fandt dette forslag .

Fyrrens knækkesygerust (Melampsora pinitorqua) smitter de nyudsprungne skud, som knækker eller får en karakteristisk bugtet S-form. Denne rustsvamp værtsskifter mellem bævreasp og skovfyr, mens contortafyr ikke angribes.

Dette passer med at der skulle være tale om en sygdom, som du også selv er inde på....andre steder nævnes fyrretræs vikleren, som er en larve der angriber de nye skud på fyrretræer og her kunne fugle godt have en indflydelse.

Ellers kommer jeg det ikke nærmere. Ellers vil jeg foreslå dig at kigge på den hjemmeside, der hedder plantedoktor.dk og se om selv kan komme det nærmere...

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Juul, 30. juni 2024 kl. 14.58

Hej Søren
Tak for dine svar. Jeg tror du har ret - begge dele virker lige sandsynlige ift symptomerne :-(

Tænker at naturen må gå sin gang da bekæmpelse virker uoverskueligt jvf. beskrivelserne ...........

mvh Jens

Nyt svar til emnet »Syg skovfyr?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syg skovfyr?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider