Forum

Abrikos træ »bløder«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper Lindholm, 17. juni 2024 kl. 12.53

Hej,
Min kæreste og jeg købte nyt hus med tilhørende drivhus sidste år.
I drivhuset er plantet et super fint abrikos træ som har givet en del frugter.
Det fik en stor beskæring sidste år i starten af Sep og det har virket til at være kommet sig fint.
Desværre har jeg opdaget en 10cm stor revne hvor der kommer meget harpiks ud af.
Jeg har ikke så meget forstand på frugttræer, men jeg tænker det er kommet fordi træet ikke har det godt.
Er der nogen som ved hvad det kan være og om der kan gøres noget for at rette op på skaden?
Min kæreste er meget glad for det træ, men er bange for det er noget som tager livet af træet.
Mvh
Kasper

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juni 2024 kl. 13.07

Hej Kasper

En af vores haveeksperter Vlly Mougaard har besvaret et lign spørgsmål tidligere :

Det er en meget normal »skade« på løvtræer i specielt prunus (stenfrugt og prydkirsebær hvortil abrikoser også høre til) og acer (ahorn, løn). Sprængningen sker om vinteren, når træerne efter en længere mild periode er fyldt med vand på vej op i grenene, og det pludselig bliver hård (7–10 grader) frost en nat. Træet når ikke at frostsikre cellerne, og de sprænger ligesom flasker, der er fyldt med vand, når det bliver frost.

Skaden heles af sig selv. Træet lukker i løbet af et år eller to såret ved at danne ny bark fra det raske bark langs med frostsprængningen. Det er sjældent det medfører varige skader på træet.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Det kan derfor godt tænkes at en kraftig beskæring har sat gang i saft strømningen i træet, at denne frostsprængning har fundet sted .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Lindholm, 18. juni 2024 kl. 7.18

Tusind tak for svar

Nyt svar til emnet »Abrikos træ »bløder««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Abrikos træ »bløder«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider