Forum

Skadedyr på græskar

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Samuel Jensen, 4. juni 2024 kl. 12.57

Jeg har problemer med nogle små (ca. 2-4mm) larver som spiser rødderne på mine græskarplanter. Planterne bliver blege og visner.
Er der nogen der ved hvad det er og hvad jeg kan gøre for at undgå dem.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Samuel Jensen, 4. juni 2024 kl. 13.06

Et billede af rødderne.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Samuel Jensen, 4. juni 2024 kl. 13.06

Et billede af rødderne.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juni 2024 kl. 18.16

Hej Samuel.

Jeg kunne forestille mig at dine larver er de samme som er beskrevet i denne artikel, af Steen Porse.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/13255.html
Både agurk, melon og græskar en af samme familie og kan derfor angribes af larver .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Samuel Jensen, 5. juni 2024 kl. 9.32

Tak for svar.
I artiklen ser det ud som om planterne bliver angrebet over jordoverfladen, men det virker som om larverne i min have lever under jorden, da de både spiser de græskarfrø, som jeg såede direkte (frøene er fulde af de små larver, inden frøene spirer) og udplantede græskarplanters rødder.
Det samme skete også sidste år.

Jeg har to køkkenhaver, men der er kun disse problemer i den ene have, som er etableret for 2 år siden på en græsmark.

Tror du stadig det er melonfluen, Bactrocera cucurbitae, når den angriber uspirede frø og spirede planters rødder?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Samuel Jensen, 5. juni 2024 kl. 9.36

Jeg opdagede angrebet ved at planterne sad løst i jorden.
Da jeg rykkede planten op havde den ikke ret mange rødder tilbage.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juni 2024 kl. 19.55

Hej Samuel.

Jeg er næsten 100 procent sikker på at det er førnævnte larver, der volder dig problemer og ikke stankelben larver, smælderlarver eller gåsebillelarver, der alle er skadedyr i græsplænen.

Jeg spekulerer på om larverne kan have væres i din såjord ( fugtige jord) og så er blevet overført til køkken haven . Ellers har jeg ingen ide om hvordan de er fremkommet ..

Nyt svar til emnet »Skadedyr på græskar«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skadedyr på græskar

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider