Forum

Hjælp, min Crassula (paradistræ) plante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Markus Thøger, 28. maj 2024 kl. 18.05

Hej, jeg har et paradistræ, som er ved at dø, og jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre for at redde den. Der var nogle fluer på den samt svamp, og den er ved at miste alle sine blade. Jeg læste på nettet, at jeg kunne sprøjte den med en opblanding af vand, husholdningssprit og sæbespåner, hvilket har gjort, at der ikke er flere fluer, men den er stadig døende.

Håber I har nogle råd til, hvordan jeg kan redde min barndomsplante.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Markus Thøger, 28. maj 2024 kl. 18.09

tilføjelse: jeg fandt et lille dyr på den som måske er Skjoldlus ?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. maj 2024 kl. 21.41

Hej Markus.

Der ligger en del tråde omkring denne plante på Havenyt og ofte er det sjældent at disse planter fejler noget alvorligt. Det samme vil jeg mene er tilfældet med din Crassula. Det vigtigste er at den ikke overvandes, men for lov til at tørre ud i længere tid. Ud fra billedet ser der ud til at komme nye blade på den .

Hvis du har konstateret skjold lus i planten kan du bl.a bruge en gammel tandbørste og børste dem væk. Sæbevand hjælper ikke imod skjoldlus .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. maj 2024 kl. 21.43

Ps fluerne kommer ofte af for våd jord, der kommer af for meget vanding .

Nyt svar til emnet »Hjælp, min Crassula (paradistræ) plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp, min Crassula (paradistræ) plante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider