Forum

Små bitte orange larver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Baslund, 25. maj 2024 kl. 12.41

Hvad er mon dette ? De er meget orange, meget små og sidder i små tætte klynger i toppen af brændenælde , natlys , krap og en løgblomst !
Det er ikke særlig forandret over nogen dage , der er bare kommet flere til.
ER det mon noget jeg skal være glad for at have i haven? - jeg taler her om køkkenhaven - Eller er det noget jeg skal se at få fjernet?
Diverse apps og googling har ikke givet svar , og jeg har aldrig set det før ! Tak for evt hjælp :-)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Baslund, 25. maj 2024 kl. 12.45

Hvad er mon dette ? De er meget orange, meget små og sidder i små tætte klynger i toppen af brændenælde , natlys , krap og en løgblomst !
Det er ikke særlig forandret over nogen dage , der er bare kommet flere til.
ER det mon noget jeg skal være glad for at have i haven? - jeg taler her om køkkenhaven - Eller er det noget jeg skal se at få fjernet?
Diverse apps og googling har ikke givet svar , og jeg har aldrig set det før ! Tak for evt hjælp :-) her kommer foto

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. maj 2024 kl. 15.57

Hej Helle.

Et billede vil gøre det nemmere at komme det nærmere, men hellere ikke jeg kunne få lagt et billede ind her på Havenyt for noget tids siden . Ved ikke hvad der er gal.....

Men jeg tror ikke at du skal frygte et nyt skadedyr, uden at jeg ved hvad det er . Hvis den holder til i bestemte have blomster er den som regel også tilknyttet bestemte planter og bliver der.

Prøv at se tiden an og se om ikke de udvikler sig til nogle flotte sommerfugle...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Baslund, 25. maj 2024 kl. 16.03

Tak :-) Der ligger et foto under "nyeste emner og indlæg" - det lykkedes ikke at vedhæfte i første forsøg og jeg ved ikke hvordan jeg sletter ... :-)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. maj 2024 kl. 17.48

Hej Helle.

Kunne det være dem her? Hvis det er så er det sorte oliebillerlarver.
Jeg prøver også lige med et billede

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Baslund, 25. maj 2024 kl. 19.16

Jamen det ER da dem :-) Hvor sjovt ! Jeg har set oliebiller her omkring , men aldrig i toppen af en plante ! Tak !

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. maj 2024 kl. 21.17

Hej Søren. Hvor finder du billedetnog beskrivelsen? Ifølge det jeg læser mig til, afventer larverne at kunne sætte sig på en bi, flyve med bien til biboet og mæske sig med biens larver.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. maj 2024 kl. 12.02

Hej Ingeborg.

Jeg søgte bare på "små orange larver" og så dukkede billedet op. Jeg vil give Helle ret i at de er svære at artsbestemme og så ud fra det billede vi havde til rådighed.

Jeg kender ikke til oliebillerlarver, men at de skulle gøre skade på bier har jeg ikke hørt før.

Nyt svar til emnet »Små bitte orange larver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Små bitte orange larver

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider