Skrevet af: Søren Kops, 10. juli 2005 kl. 16.17
Mit kirsebærtræ, er i de sidste 4 år blevet angrebet af galhveps? eller hvad?
Små sorte insekter i store klaser, lus? meget klistrede blade, som kun yderst på grenene først krøller sammen, og dernæst helt visner.
Træet er nu 7 år gammelt.
Hvad er de sket? hvad kan jeg gøre for at det ikke skal komme igen næste år?
Og de enkelte kirsebær der kommr bliver ædt af fugle, inden de er helt modne.
Surt!
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. juli 2005 kl. 9.00
Kirsebærbladlusen Myzus cerasi angriber kirsebær med de symptomer, du beskriver. Der er ofte myrer, der "malker" lusene for honningdug, der er deres sukkerholdige eskrementer. Lusene beskytter musene mod skadedyr, så mariehøns o.l. ikke kan komme til. Den svære men bedste løsning er at komme myredronningen til livs i boet, om det så befinder sig under fliser eller en græstue: Vand rigeligt med koldt vand.
Du kan evt. prøve at sætte en fluestrimmel omkring stammen, så myrernes passage blokeres. Også spuling af lusene med vandslangen, nedsætter bestanden af lus. Ved at sprøjte med insektsæbe, dræbes en del lus tilsvarende. Men sæbeopløsningen virker kun sålænge lusene er våde. De skal rammes direkte.
Skrevet af: Søren Kops, 11. juli 2005 kl. 13.12
Det beskriver meget godt hvad der er sket, vi har mange myrer i haven. Desværre ingen synlige myretuer, så vi skal til at lede.
tak for hjælpen
Skrevet af: Sand, 20. oktober 2009 kl. 9.04
Hej ukendt person.
jeg blev meget rørt af dit spørgmål og kender ikke svaret på det... men nu skal du hører.
jeg er en gal fiiiiisk!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kirsebærtræ med galhveps?