Skrevet af: James F., 12. juli 2021 kl. 15.20
Jeg er ikke så begejstret for udseendet af flere af mine ’Solist’ kartofler i år. Er der mon et større udbrud af rodfiltsvamp eller Virus Y i år? Jeg synes, at jeg har vandet ca. en gang om ugen i tørre perioder. Jeg dyrker på jorden med 10-15cm. tang og halm som dækning.
Skrevet af: Lars Holt, 13. juli 2021 kl. 18.06
Bunken til højre ser ud til at have fået besøg at et insekt, orm eller hvad det nu hedder.
Skrevet af: James F., 13. juli 2021 kl. 19.59
Ubs ja, den udfordring med kartoflerne til højre, fik jeg ikke nævnt. Hullerne er 2-3mm. i diameter og 10-20 mm. dybe. Jeg har endnu ikke set, hverken laver eller insekter i kartoflerne.
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2021 kl. 20.26
Dem til venstre tror jeg er revnet pga. skiftende væksthastighed. Sandsynligvis fordi de har været gået i stå af vandmangel og så pludselig fået rigeligt.
Skrevet af: Mette Lund, 13. juli 2021 kl. 22.42
Kartoflerne til højre kan have haft besøg af en smælderlarve. Har der for nyligt været græsplæne, hvor kartoflerne er lagt?
Skrevet af: James F., 14. juli 2021 kl. 7.10
Ja, det med rigelig regn i maj - dét er jo rigtig nok.!
Ang. smælderlarverne. Dem kender jeg godt, faktisk var det pga. dem, at jeg ikke har dyrket kartofler i flere år. Det var nærmest umuligt at finde en kartoffel, som ikke var/havde været besøgt af en smælderlarve. Men efter at jeg er begyndt at dyrke OVEN på græsplænen med dækning af tang og halm, så har jeg ikke set én eneste.
De huller der er i kartoflerne i år, er større end dem fra smælderlarverne.
Skrevet af: Anne Demant, 14. juli 2021 kl. 20.57
hvad med stankelbenlarver ? det er også nogen glubske fætre at have på kost
Skrevet af: James F., 15. juli 2021 kl. 8.13
Det er et godt bud Anne. Tak. Jeg vil kigge efter disse grå larver under næste optagning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dårlige kartofler