Skrevet af: Grethe Gøgsig, 21. juni 2021 kl. 16.37
Hvad er det der har invaderet min små hængepiltræer i mine plantekrukker og spiser alle bladene😱Kan de også spise alle de andre blomster der er planteret i krukken😱
Skrevet af: Anne Demant, 21. juni 2021 kl. 17.27
Lige hvad det er for en dagsommerfugl - måler- spinder eller ugle der kommer ud af dine larver ved jeg ikke helt, men de spiser nogen blade, ikke træet og krukken;) så bare lad dem være.
En del vil blive taget af fuglene og de overlevende vil forlade træet for at forpuppe sig, senere vil de blive til kønne insekter vi skal værne om.
træet tager ingen skade, det vil muligvis bare sætte flere blade
Jeg ved ikke om larverne kan finde på at spise lidt af dine blomster i krukken, men tror det næppe.
Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2021 kl. 17.54
Hej Grethe Gøgsig
Mit bud er Nematus pavidus - en bladhvepseart ofte set på pilearter.
Du kan evt tage en lup til hjælp for at blive mere sikker: Bladhvepselarver har 6 - 8 par gangvorter, hvor dagsommerfugle højst har 5 par gangvorter.
Et andet kendetegn for bladhvepse er, at de ind imellem "spiseriet" giver sig tid til s-formede, små bevægelser med bagkroppen frit i luften.
Hvis bladhvepsen har afsat mange æg på dine små piletræer kan skadebilledet komme til at se noget slemt ud; du kan om en uge eller to komme til at have piletræer med kun få hele blade tilbage og en masse blade, hvor kun de kraftigste bladribber står tilbage.
Du kan næppe gøre ret meget for at hindre, at de små fyre i den her forsommer mætter sig i lige dine piletræer. Hvis du har mulighed for det kan nogle mejsefugle med ynglemuligheder (= fuglekasser) i nærheden af krukkerne være et godt modtræk fra din side i kommende år.
Jeg er enig med Anne Demant - glæd dig over at denne insektart har overlevelsesmuligheder hos dig.
Dine piletræerne får så i år lidt konkurrence - men pil er en livskraftig art med mange sovende knopper gemt i barken. Så hvis den kommer til at se afpillet ud, kan du være lidt rundhåndet med vanding og evt en håndfuld kompost oveni krukkejorden. Pilen vil formentlig komme sig og sætte et hold nye blade.
Hvis du vil tjekke artbestemmelsen, kan du prøve at lægge et billede op på Naturbasen.dk. Der sidder rigtig erfarne insektkendere, som kan komme med et mere velunderbygget og fagligt bud på arten.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2021 kl. 21.51
Bare pil larverne af og smid dem til fuglene, hvis du ikke vil have at de spiser dine planter :) Jeg har lige nu besøg af larver i et par stikkelsbærplanter - dem samler jeg også og de ryger ind til hønsene. Gør vi ikke det, har vi dem igen næste år - nu med fætre og kusiner :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp