Forum

Algevækst i mine glasvaser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frederik Nielsen, 4. juni 2021 kl. 16.00

Jeg fandt forleden ud af at der er en voldsom algevækst i mine glasvaser. Jeg valgte at plante mine avokadoplanter i 2 høje glasvaser, og samme fænomen finder sted i begge vaser.
Jeg er godt klar over at fugtig jord, gødning og massere af sollys kan bidrage til algevækst, men mine spørgsmål er:
- Burde jeg være bekymret?
- Kan algerne på længere sigt forsage iltsvind i jorden eller noget lignende?
- Burde jeg potte dem om?

På forhånd tak :)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juni 2021 kl. 16.59

Det er selvfølgelig ikke meget ilt, der kan komme ned i jorden, fordi sider og bund er forseglede.
Men grønne alger producerer vist selv ilt ved fotosyntese.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. juni 2021 kl. 20.30

En god måde at slå planter ihjel på er at potte dem i beholdere uden drænhul i bunden, så overskydende vand kan løbe ud og luft trænge ind. Kombineret med adgang af sollys til rødderne vil jeg tro, at du har kort tid til at nyde dine planter :) Hvis du ikke har gættet det, vil jeg anbefale at potte dem i egnede potter beregnet til formålet og så måske finde en krukke/ urtepotteskjuler i et design der passer ind i boligen. Algerne kan jeg ikke se nogen grund til at frygte - truer dine planter gør de ikke.

Nyt svar til emnet »Algevækst i mine glasvaser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Algevækst i mine glasvaser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider