Skrevet af: Jytte Franck, 23. maj 2021 kl. 21.00
Hvad mon der er galt med mit birketræ? Og endnu værre - bliver jeg nødt til at få det fældet?
Jeg har fundet frem til, at det måske er birke-spejlporesvamp, men jeg synes ikke, jeg kan finde noget om, hvorvidt det er så skadelig, at træet skal fældes. Men det er jeg jo bange for.
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med afklaringen.
Mvh
Jytte
Skrevet af: Lone Brems, 24. maj 2021 kl. 11.05
Hej Jytte Franck
Måske kan du bruge den viden som KU formidler her:
cms.ku.dk/upload/application/pdf/5b/2b/5b2b0c65/05.26-09P_5_26_9_98.pdf.pdf
Vurderet ud fra dit billede er træet et modent individ, som på sit nuværende stadie huser en svamp. Det kan ses som livets gang for et ældre træ - og stormfald kan være en mulighed.
Så det, der skal vurderes i forhold til fældning, er om der sker uoprettelige skader, hvis træet vælter på grund at vindpåvirkning, fordi stammens elasticitet er reduceret på grund af svampens aktivitet.
Hvis det er din vurdering, at en sådan hændelse kan komme til at gå rigtig galt, så er det jo nok bedst at få en fagmand til at stå for fældning og nedtagning af kronen.
Uanset hvad din beslutning bliver, kan du give det en tanke, om træet - når det på et tidspunkt ikke længere kan stå oprejst - kan forblive som kulstoflager, fødeemne, larveskjul og æstetisk gevinst i din egen have.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Jytte Franck, 24. maj 2021 kl. 19.47
Hej Lone.
Mange tak for dit svar og link. Ja, det lyder, som jeg skal have en fagmand til at fælde det. Det står meget tæt på mit hus.
Det er vel nok ærgerligt, for fuglene er glade for det. Også egernet, som kan hoppe over i fuglehuset - den slyngel ;-)
Jeg må se, om jeg kan finde plads til træet i haven. Der ligger så meget andet kvas og gamle stammer rundt omkring. Måske kan jeg også vænne mig til tanken om, at det skal saves ned og bare lade noget stå tilbage.
Mvh
Jytte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Birketræ med sygdom?