Skrevet af: Jesper Laursen, 8. april 2021 kl. 20.11
Mine Tomatplanter er begyndt at vende undersiden af bladene opad, samtidigt er de begyndt at krølle lidt:
Temperaturen er 17grader, de er pottet om for 10 dage siden.
De står men plantelys i 16 timer pr døgn (lokalets vinduer sidder så de ikke kommer i nærheden af lys nok ind)
Sidste gang de blev vandet gav jeg dem lidt gødning ca 1/4 af normal mængde gødning.
Hvad er der galt og hvad skal jeg gøre??
Se vedhæftede billede
Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2021 kl. 20.34
Grunden til at de krøller på bladene er at de får for meget gødning, men det skader dem ikke ifølge dette svar, hvor en tidligere har spurgt til grunden. Så hold tilbage med gødningen og lad dem hellere være lidt lysegrønnere...
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/11325.html
Skrevet af: Jesper Laursen, 8. april 2021 kl. 20.43
de har kun fået gødning den ene gang, og bladvendingen var begyndt på enkelte planter inden
Kan det være for meget lys eller er vækst lyset for tæt på eller er det temperaturen???
Skrevet af: Jesper Laursen, 8. april 2021 kl. 20.45
det er ikke gødningen, det har jeg prøvet at overdossere.
det her ser anderledes ud!
Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2021 kl. 20.50
Ok så har jeg et andet bud eller dvs at Henrik Almann skrev tilbage i 2004, hvor vi sidst havde spørgsmålet
Krøllede blade hos tomat er ikke ualmindeligt, og ses ved store svingninger mellem dag- og aftentemperaturer. disse skift påvirker plantens omsætning og efterfølgende fordeling af assimilat i bladene. Problemet er ikke så skadeligt, men kan reduceret fotosyntesen en smule, og genere avlerens æstistiske sans.
Ved at fjerne de krøllede blade, kan man komme til at mindske forsyningen til tomatklaserne uhensigtsmæssigt, så kvaliteten reduceres. Problemet er således en fysiologisk klimareaktion, og smitter ikke.
Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2021 kl. 20.58
Alt for lidt lys , og man gøder ikke små frøplanter , da de skal plantes i neutralt (gødningsfrit) gromedium , krøllede tomatblade ser man normalt kun på udplantede planter , de skal have mindst 6 timers sol og ca 20 gr. C .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tomatplanter vende undersiden opad