Forum

Nyplantet Vild gulerod med brune blade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 18. juni 2020 kl. 20.54

Jeg har her i foråret tilplantet et staudebed med bla. Vild gulderod ‘pimpinella major rosea’. Nogle af dem blomstrer men fælles for dem er at de får brune/sorte blade... synes jeg har vandet dem som jeg burde, men er det mon alligevel Vandingem den er gal med? Nogen der har et bud? Vh Maria

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 22.51

Umiddelbart ser det ikke så slemt ud. En muligt forklaring kan være at hvis du har vandet og bladene har været våde at så har solen brændt mærke i bladet/bladene.Vandet virker som et forstørrelsesglas og når solen skinner på vandet har du balladen.

Jeg har lige gået og pottet mine store potteplanter, bl. a min kaffeplante, amazon lilje og en fredslilje og selv om de stod i ca en hel dag ude på terrassen, fik de solskader. Solen er virkelig skrap ved planterne. Bladene er nærmest kogte/brændte og ser farlige ud. Så man skal virkelig passe på.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 18. juni 2020 kl. 22.59

Tak for svar, det lyder som en god forklaring. Så er jeg ikke så bekymret. De står også meget bart i solen ligenu hvor det hele er så nyplantet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 23.19

Vand dem hellere efter solnedgang så når de som regel at tørre inden solen skinner på dem igen.

Nyt svar til emnet »Nyplantet Vild gulerod med brune blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Nyplantet Vild gulerod med brune blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider