Forum

Hortensia bliver spist

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Micha Kragh Larsen, 17. juni 2020 kl. 17.06

Hvem spiser bladene på mine hortensia Limelight, er det solen eller overvandning?

Der sidder mariehønelarver på dem, men de spiser ikke blade eller?

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Vh Micha Larsen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 17. juni 2020 kl. 18.25

Mariehønelarver spiser bladlus, så lad dem endelig være.

Iberiske skovsnegle spiser gladeligt min hortensia. Så måske er de også på spil i din have?
Jeg prøver at afværgefodre med hyldeblade, som de iberiske skovsnegle her er helt vilde med.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Micha Kragh Larsen, 18. juni 2020 kl. 6.41

Hej Chris

Jeg tjekkede hortensiaerne, som står i krukker for sig selv, sent i går aftes og der var synderen kommet frem. Det er Øresnudebiller, så jeg må ud og købe nemasys i dag.

Vh Micha

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. juni 2020 kl. 8.00

Ørentvisten er meget tørstig i øjeblikket.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 18. juni 2020 kl. 16.53

Det kan være, at øresnudebiller også deltager i spisningen af min hortensia; jeg satser på, at de har naturlige fjender i haven, flere end dræbersneglene har.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juni 2020 kl. 17.05

Hej Micha,
Det er lidt tidligt/ for sent at bekæmpe den. At bruge Nemasys nu er spild af penge. Billerne kan du måske fange eller bruge lasso :) men Nemasys er til billens larver. Prøv at læse om dem og deres cyklus. De biller der render rundt nu er nyklækkede.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Micha Kragh Larsen, 18. juni 2020 kl. 19.17

Hej Anne

Ja jeg har i løbet af dagen læst om bekæmpelse af dem og det var biller jeg så og ikke larver.

Jeg er bare lidt ærgerlig, da det er anden gang jeg mister mine limelight😢

Jeg håber bare at der ikke er flere larver, så rødderne ikke bliver spist og planterne dør.

Jeg går ud i aften og tjekker dem grundigt

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juni 2020 kl. 20.41

Der skal nok komme larver.. Der går bare(så vidt jeg husker) 1½ måned før de biller du nu har, har ynglet og larverne er klar til bekæmpelse. De ligger så i jorden, og så slipper du for flere biller.
Har du dem i krukker eller står de frit i haven? Hvis det er det sidste må du påregne at skulle vande bredere ud.
Der vil ikke komme larver på planten ved du nok.. æggene lægges i jord og der bliver larven til den bliver en bille.
Du kan kun bekæmpe larverne.

Det eneste gode der rigtig er ved billerne er, at de ikke flyver, så det må være egen avl du har, og derfor tror jeg på du kan stoppe med næste kuld. Selvom de faktisk kan gå ret langt ;)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juni 2020 kl. 20.46

link til lidt om øresnudebillen
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/82.html

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Micha Kragh Larsen, 19. juni 2020 kl. 7.53

Krukkerne står ved hoveddøren og der er herregårdssten på et stort område omkring. Der står dog et lille højbed med en rododendron et par meter derfra, den ser ud som om, den er gået fri.
Den vil jeg også vande til august forebyggende.

Tak for hjælpen

Nyt svar til emnet »Hortensia bliver spist«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hortensia bliver spist

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider