Forum

Hvad er der galt med min vindrue plante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: N S., 17. juni 2020 kl. 13.50

Jeg har været dårlig til at få vandet min plante i foråret og gik ud fra det bare var derfor mine to vindruer så lidt trist ud.
Men nu fik jeg kigget nærmere på dem og en del ting så meget mistænkelige ud (jeg er ikke det store have menneske, måske vil det forekomme andre åbenlyst hvad problemet er)
1. Blandende får visne pletter rundt omkring
2. Der er noget hvidt på blandende der mest ligner langhåret mug eller ødelagt spindelvæv.
3. Der sad et mystisk gult Og sort insekt på størrelse med en Mariehøne. Jeg har ikke fjernet det da jeg tænkte det kunne være den var der for at spise evt. skadedyr. Og hvis den er årsagen til problemet, har den en størrelse så den er til at finde igen og fjerne.

Nogle bud på hvad der er galt og hvad jeg kan gøre?
Jeg er egentlig mest nervøs for det er noget der kan sprede sig til mit store fine oliventræ!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: N S., 17. juni 2020 kl. 13.51

Det her er det hvide på bladene.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 17. juni 2020 kl. 15.00

Hvis din Vin står i drivhus, vil jeg gætte på at du har spindemider. Den rød/sorte fætter mener jeg er en mariehønselarve, og du har helt ret - den spiser skadedyr som bladlus og spindemider. Hvis dit angreb af spindemider er slemt, så spul bladene med koldt vand et par gange, og gå på planteskolen og køb nyttedyr til bekæmpelse af spindemider. Efter nyttedyrene er lagt ud, skal du ikke længere spule med koldt vand.

/Helle

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juni 2020 kl. 10.46

Jeg har aldrig oplevet spindemider må mine vine, selv om de står i rummet ved siden af agurken, der hvert år får spindemider. Kig på bagsiden af bladene. Spindemiderne er små, men de kan ses uden lup.
Det kan være begyndende meldug - planterne skal have mere vand. Men det ligner noget spind.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: N S., 22. juni 2020 kl. 0.18

De står ude på en altan.
Jeg kan med det blotte øje ikke se noget på undersiden af bladene. Hmm, måske jeg er dårlig til at spotte det.

Mere vand kunne give mening ifht. jeg har været dårlig til at vande. Jeg fik en baby her midt i maj og havde derfor en periode efterfølgende, hvor jeg desværre ikke fik vandet.
Men så vidt jeg ved, er planter også ekstra udsatte ifht. skadedyr når de ikke har det så godt.

Derfor synes jeg begge jeres svar giver god mening :-/
Heldigvis er begge løsningsforslag lidt det samme.
Jeg kan spuler bladene nogle gange med koldt vand, så bliver planten også vandet ;-)
Så ser jeg om det bliver bedre inden jeg tager på planteskole efter nyttedyr.

Nyt svar til emnet »Hvad er der galt med min vindrue plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er der galt med min vindrue plante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider