Skrevet af: Tobias Nedergaard, 17. juni 2020 kl. 2.20
Hej jeg har været inde og læse lidt om sorte bladlus og myre da mit unge kirsebærtræ er stærkt angrebet.
Jeg sad og nød aftensolen og fik plusligt øje på mit unge træ's blade som var helt sorte og sammen krøllede alle steder hvor nye skud var igang. Jeg kom nærmere træet og erfarede en trafik på træet som mildestalt så farligt ud. Det var tydeligt at se at træet var stresset da bladene var dækket af sorte pletter/honningdug eller hvad ekskrementerne nu hedder fra de sorte bladlus. Jeg skynde mig at google hvad det kunne være. Og jeg er nu sikker i min sag. Det er' sortelus og deres, lad mig tale frit fra leveren og kalde en spade for en spade. Lort som var over hele træets blade og særligt ved alle nye skud.
Jeg læste at der var to måder at takle det her på. Vandspulning. Eller insæktsæbe.
Jeg fandt drengens store vandpistol/gevær frem da krukken var for stor til at slæbe ind under bruseren. Og stod i halvanden time og bekrigede træets ubudende gæster.
Strålen havde et perfekt tryk som jeg selv kunne styre ved at pumpe lufttrykket og rigtigt meget røg af.
Jeg har nu rykket potten væk fra myrene da der var mange.
Jeg er så lidt forvirret her da jeg netop lige har siddet og læst om andre ligende opslag. At myrene skulle være et godt tegn samt en form for afhjælpning da de spiser lusene's efterladenskaber som er sødt for myrene. Jeg syntes bare ikke at jeg læste dem som nyttedyr men mere at lusene ved deres skiden over hele træet tiltrækker myre som både ernærer sig af det samt saften fra nye skud på træet.
Vedhæfter billeder som skal zoomes for at se mit problem.
Beklager for min lidt ligeud tone.
Er der andre som har prøvet et så volsomt angreb. Og hvad gjorde du/i ved problemet.? For det kommer vel bare igen. Og er der nogen der har gode erfaringer med insektsæbeen.
Alle gode råd er velkommen.
på forhånd tak.
Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2020 kl. 7.41
Du kan købe insektsæbe i dyre domme, eller lave det selv.
En liter vand i en sprayflaske med en tsk. sulfo og en spk. sprit.
Rystes godt og sprayes på planten i overskyet vejr, også på undersiden af bladene. Kan gentages efter behov.
Lusene drikker spritten, glider i sæben og drukner i vandet.
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juni 2020 kl. 13.13
Det kan godt være at opvaskemiddel virker, men "rigtig" insektsæbe laver man af rigtig sæbe. Dvs. fast brun sæbe også kaldet krystalsæbe.
Opløsningen skal være på 1 %. Du kan med fordel lave et koncentrat på 10%, dvs. 100 g sæbe til 900 mL vand som du rører op med et piskeris. Den fortynder du så fra efter behov 1:9.
Det er effektivt i forhold til de insekter du rammer med det. En god sprøjte med et rør og dysse er bedst så du kan komme godt til undersiden af bladene. Sprøjt ved aftentide.
Myrene er ikke dine venner i denne sammenhæng. De forsvarer bladlusene mod deres naturlige fjender og kan også finde på at flytte dem rundt til nye grene eller planter.
Skrevet af: Tobias Nedergaard, 17. juni 2020 kl. 16.18
Tak skal i have. Nu har jeg lidt at afprøve. For ja det koster vel kassen fordi det sælges i havecentre og lign. Tænkte nok at der måtte være nogle gode råd. Det godt nok vildt. Jeg ser at de blot er startet på ny fra igår med dobbelt styrke myre idag. Og fuldstændigt rigtigt som der bliver skrevet er det heller ikke min vodering at de er imod lusene på nogen måder. Og ser nemligt ud somom at myrene spiller en helt bestemt rolle SAMMEN med lusene ved alle nye skud.
Som dirigere de dem til at samle dem og ekskrementerne helt bestemte steder på træet. Helt klart min vodering osse.
Men kan selfølgeligt være at de ved andre type lus bære sig helt anderledes ad med at udrydde og derved er en hjælp.
Det så ikke tilfællet her.
.Tak skal i have.
Vh Tobias.
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juni 2020 kl. 16.55
Insektsæbe fra plantecenteret er dyrt fordi det er belagt med pesticidafgift. Jeg er nu ikke sikker på at det er markedsført længere.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sorte bladlus og myre.