Forum

Æblevikler, eller?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 11. juni 2020 kl. 19.28

Hej

Jeg har et par æbletræer, og har tidligere haft problemer med æblevikler-larver i de modne æbler. Derfor har jeg hængt feromon-fælder op i år, og fanget masser af små møl-agtige insekter.

Ikke desto mindre er de helt små æbler stærkt angrebne - jeg er jo ikke sikker på det er æbleviklere (jeg troede ikke de gravede sig ud så tidligt), men hvis ikke; hvad er det så?

Jeg vil gerne have dem slået ned - har nogen et bud på hvad jeg kan gøre?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 11. juni 2020 kl. 19.28

Set udefra.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2020 kl. 20.09

Hej Niels.

Ud fra den erfaring jeg har ligner det æble vikler og jeg ved at de kan være svære at få has på.
På plante-doktor fandt jeg andre muligheder. Bl. a rønnebær møl, der også angriber æbler og hvor dens larver invaderer æbler

Det drilleri mig lidt at lave et links til siden, så jeg tror at jeg kopier den og indsætter det som billede.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2020 kl. 20.14

Prøv at gå ind på plante- doktor, www.plante-doktor.dk/ og søg under æbler. Så får du de mest almindelige sygdomme i æbler.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 12. juni 2020 kl. 17.04

Ok, tak. Det ser ikke ud til, at der er meget jeg kan gøre

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 12. juni 2020 kl. 18.11

Jeg kalker den nederste del af stammerne på mine frugttræer omk. 1. april. Jeg fik tippet fra en gl. landmand, og synes at presset fra viklerne er aftaget en del, - omend der stadig findes lidt larver.

Nyt svar til emnet »Æblevikler, eller?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æblevikler, eller?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider