Skrevet af: Thomas Hausmann, 28. maj 2020 kl. 13.12
Vi har en gammel vinranke op ad huset som vi er meget glade for.
De første blade som kom for nogle uger siden var desværre røde og bulede. Nu er der også kommet en slags svamp eller mug under bladene.
Nogen der har en idé om hvad det kan være og hvad vi gør for at afhjælpe det?
På forhånd tak!
Skrevet af: Lars Holt, 28. maj 2020 kl. 13.38
Det er galmider, og du har også haft dem i 2019, uden at hæfte dig ved det.
Syge blade skal destrueres, men planten er ikke umiddelbart truet på livet.
Skrevet af: Thomas Hausmann, 31. maj 2020 kl. 16.50
Mange tusinde tak for dit svar Lars!
Skrevet af: Åse Højgård, 31. maj 2020 kl. 21.42
Jeg har det samme problem med min vin. Er det nok at fjerne syge blade, kan det ikke bekæmpes på anden måde?
Skrevet af: Åse Højgård, 31. maj 2020 kl. 21.43
Jeg har det samme problem med min vin. Er det nok at fjerne syge blade, kan det ikke bekæmpes på anden måde?
Skrevet af: Lars Holt, 31. maj 2020 kl. 23.02
Jeg har her et svar fra www.vinavl.dk Det er en del af en længere tråd.
"Bekæmpelse af galmider i vin
Miderne lever inde i gallerne og da ’åbningen’ til disse (på undersiden af bladene) er dækket af fine, tætte hvide hår er bekæmpelsen svær.
Galmiden overvintre inde i knopperne og efterhånden som knopperne udvikles flytter de sig til de unge blade og lever herefter udelukkende inde i gallerne. Så bekæmpelsen er svær. Indsamling og bortskaffelse af angrebne blade med dagrenovationen må være en god løsning ved begrænsede angreb. Hvis der skal sprøjtes, så er eneste mulighed når miden bevæger sig fra knoppen og ud på de unge blade. I bogen ’Farbatlas Krankheiten, Schädlinge und Nützlinge an der Weinrebe’ anbefales ud over indsamling af blade sprøjtning med svovlpræparater eller olieholdige midler fra BBCH 03 (knop opsvulmet men ikke grøn) til BBCH 05 (uldstadiet) i perioder med temperatur over 15 grader. Desuden skulle der være en type rovmider man kan udsætte til bekæmpelse af galmiden.
Ifølge Australske angivelser, så skulle miden normalt ikke have voldsomme økonomiske konsekvenser, selvom det ikke ser kønt ud på planterne. Så det er måske ikke så vigtigt at gøre noget overhovedet.
Jeg selv indsamler inficerede blade og smider dem i skraldespanden.
Med venlig hilsen
Lars Jacobsen"
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syg vinranke.