Skrevet af: Lars Pedersen, 7. maj 2020 kl. 16.17
Jeg har en 30 år gammelt blodblomme. De seneste år er der færre blade og flere døde grene. Bladene har krøllet sig sammen eller der har været store huller i dem.
Hvad er der galt? OG kan jeg med succes skære det tilbage, så det kommer igen?
vh lars
Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2020 kl. 17.32
Vi skal bruge nærbilleder af bladene og eventuelle sår på grenene. Et skud fra hoften er bakteriekræft. Det der tilsyneladende meget af i disse år.
Skrevet af: Lars Pedersen, 7. maj 2020 kl. 17.34
jeg skal prøve at lave billeder. Hvis det er bakteriekræft, kan det så overleve og hvis ja, hvordan?
Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2020 kl. 17.44
Man anbefaler vist at fjerne de syge grene. Jeg her ikke selv haft held med at redde et træ på den måde. Det er mit indtryk at sygdommen spreder sig meget effektivt rundt i træet.
Skrevet af: James F., 7. maj 2020 kl. 18.11
Er der udflod fra grenene? I så fald er det nok grå monilia.
Forvent træets undergang i løbet af få år, - så skynd dig at plante et nyt 5-10m. fra det gl. Indtil det nye har fået godt fat, må du fjerne syge grenpartier helt fra haven.
Du kan ikke beskære dig ud af sygdommen - blot udskyde døden :(
Skrevet af: Lars Pedersen, 7. maj 2020 kl. 18.36
mange tak for svar.....så er det i tænkeboks
nej der er ikke udflod. nogle grene går bare ud
Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2020 kl. 21.18
Bakteriekræft kan også give udflåd. Man ser også tit indsunkne "sår" på de syge grene. De hullede blade "haglskudssyge" forekommer ved bakteriekræft og en svampesygdom.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.14
Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blodblomme er syg