Forum

Hvidt »støv« på æbletræets blade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 27. april 2020 kl. 18.34

Hej alle I kloge mennesker.
Jeg har opdaget at der er nogle grene og nye skud i to af mine æbletræer, der har fået en hvid støvagtig belægning på bladene. Begge træer er espaliertræer op ad en sydm,ur, og skulle noke have haft noget vand her i de meget varme tørre dag - det har de fået nu.
Jeg går ud fra at det er en eller anden form for skimmel/meldug eller noegt lignende. Jeg
Men er det noget jeg skal klippe væk, eller klarer træet det selv? Eller er der andet jeg bør gøre?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2020 kl. 19.12

Det er meldug og kommer af længerevarende tørke.
Du kan evt bekæmpe det med bagepulver, selvom det ikke er godkendt til formålet.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. april 2020 kl. 19.17

Ja det er æblemeldug. Træet er smittet sidste år og så har det overvintret i knopperne. Det er ikke noget du har gjort galt, men du skal klippe de angrebne skud af, komme dem i en plastikpose og få dem væk.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2020 kl. 22.03

Du kan sprøjte med en opløsning af mælk og vand - det har jeg erfaring med kan holde meldug nede på f.eks. agurker i drivhuset sidst på sæsonen.

Prøv at læse denne artikel:

okologi.dk/presse/fakta-om-oekologi/udfordringer-for-oekologien/pesticider-i-oekologien

Hvis du vælger at klippe i træet er det tilstrækkeligt at komme det afklippede i dagrenovation eller på bålet - at pakke det ind i plastik er ikke nødvendigt.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2020 kl. 22.29

Det allerbedste ville være at forebygge at det sker igen og som du selv nævner så er længerevarende tørke årsagen.
Havde det været fersken eller abrikoser du have plantet her ville disse sikkert også fået meldug.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 28. april 2020 kl. 8.57

Hej Allesammen,

Tusind tak for alle jeres gode råd. Jeg klipper det smittede af, bortskaffer det, og sørger for at vande mere regelmæssigt.
Dejligt med sådan et forum, med så mange kloge mennesker :-)

/Helle

Nyt svar til emnet »Hvidt »støv« på æbletræets blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvidt »støv« på æbletræets blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider