Skrevet af: Caroline P, 4. april 2020 kl. 14.53
Hej, jeg har lagt mærke til at der de seneste dage har været et dyr der har gravet nogle småhuller, jeg mener at jeg kan se noget der ligner poter i det løse jord. Jegg har dækket hullerne til igen når de er opstået. Her til morgen da jeg kommer ud, er der det hul der ses på billedet. Vi ved der er en ræv I området, da vi kan høre den skriger om natten, men kan det være den der graver hullet, eller er det et andet dyr?
Og et der en grund til at det er lige præcis der dyret, bliver ved med at grave?
Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2020 kl. 16.50
Ræven graver et ret stort hul. Men det kan være rotter - og så får du brug for ræven.
Skrevet af: Caroline P, 4. april 2020 kl. 17.17
Tror du det kan være en mår? :)
Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2020 kl. 20.14
Jeg tvivler på, at mår graver sådanne huller, men mår kan også være nyttig, hvis det er gnavere, der har lavet hullet.
Skrevet af: Lone Brems, 4. april 2020 kl. 20.20
Hej Caroline P
Hvis du kan se spor, som ligner poter kan det jo pege i retning af ræv eller af mårhund...
Du kan få afklaret tvivlen ved at gøre to ting:
1. Kontakt skadedyrsbekæmpelsen i din kommune.
Rottebeæmpelse foretages stadig aktivt, da det defineres som vital kommunal funktion i relation til Corona-restriktionerne.
Så det bør være muligt at få kontakt første hverdag i kommende uge.
2. Kontakt enten Naturstyrelsen eller Danmarks Jægerforbund - de to organisationer samarbejder om at opspore og bekæmpe mårhunden. Opfordringen fra dem lyder:
"Ser du en mårhund eller dens spor, må du meget gerne dokumentere det med et billede. Læg gerne en referencegenstand ved siden af sporet, så man kan se størrelsesforholdet. Det er også vigtigt, at vi får at vide præcis hvor og hvornår, du har set mårhunden.
Ring til Naturstyrelsen på 7254 3000, kontakt Naturstyrelsens lokale enhed eller ring til Danmarks Jægerforbund på 8888 7500 .
Telefonerne besvares indenfor normal kontortid."
Måske vil Naturstyrelsen / Jægerforbundet alene ud fra et mere detaljeret billede, kunne afklare om der kan være tale om mårhund eller ræv.
Ihverfald vil du derfra kunne få relevant vejledning og - hvis det er mårhund også få hjælp til at foretage aflivning.
Jeg håber, du hurtigt får held til at finde ud af, hvem der er din graver-hjælper i haven ;-)
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: James F., 4. april 2020 kl. 20.21
Hvis hullet er 3-4cm i diameter og går ind under flisen, så er det nok rotter, som du har besøg af. Kommunens rottefænger bør kontaktes.
Skrevet af: Caroline P, 4. april 2020 kl. 20.22
Tusinde tak for svar, jeg håber jeg får stoppet den lille graver :)
Skrevet af: Anonym bruger, 4. april 2020 kl. 22.23
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2020 kl. 0.13
Jeg tror også rottehul. Jorden er smidt ud fra hullet, hvor mosegris/muldvarp graver opad.
F. Christensen: Og nu ved du også, hvorfor ikke alle katte tager de bæster! Jeg havde kaniner som ungt menneske, og at åbne et bur hvor en rotte flyver ud i mod en, og kaninungerne er mere eller mindre ædt, hører ikke til mit livs gode minder.
En anden gang var en rotte kravlet ind i kaninburet (en hun med halvstore unger), og jeg stod med en kulskovl(! Det nærmeste, jeg kunne finde i farten), og forsøgte at få den pirket ud. Den sprang også nærmest ud i hovedet på mig, men den var også bange og desperart. (stakkels dyr).
Derefter skød min far et par med salonriflen (han var heller ikke vild med at slå dyr ihjel). Og vi satte smækfælder.
Men rottefælder må ikke lugte af mennesker, så brug handsker.
Og få rottemanden ud pr strax.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2020 kl. 9.10
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 5. april 2020 kl. 9.19
Der er nu ikke min erfaring at kommunens skadedyrsbekæmpere er særligt vilde med at bruge gift - tværtimod. De gange jeg har haft dem her, er det absolut den sidste løsning de vælger, efter at have prøvet i uger med fælder.
/Sofus
Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2020 kl. 10.09
Ja her dækker rottefængeren blot hullet til, og beder os se, hvad der sker.
Jeg har haft held til at stresse dem væk. I drivhuset tog vi de spredte fliser op, som de boede under. Vi lagde fliser tæt i hele arealet, og så kunne rotterne ikke komme ind igen.
For to år siden var det hønsehuset, de havde fundet på at bo under. I to til tre uger dækkede jeg hullerne to gange om dagen, og så rejste de.
Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2020 kl. 23.48
Jeg tror at man kan komme lang med smækfælder. Her i Køge kommune bruger man ofte gift kasser, men man udlevere også smækfælder, som man skal bruge med omtanke. Jeg har 2 gange oplevet en solsort gå i dem med fødderne, hvilket var et grimt syn.
Grunden til at mange kommuner helst ikke vil bruge gift er at rotterne hurtigt bliver resistente og hvis de bliver det er det op ad bakke og bekæmpe rotter i fremtiden. Men omvendt gøre man ikke noget eller venter for længe kan man også få problemer med rotter. Jeg har to gange haft en rottefænger ud til såkaldte strejfer, men efter at jeg har fået høns og kompostbeholder har jeg ikke haft problemer med dem.. Hvilket jeg syntes er mystisk.
Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2020 kl. 23.50
PS Larses metode med at dække hullerne til har jeg ikke prøvet, men at tisse i hullerne har jeg hørt også skulle være effektiv. Lugten af mennesker /rovdyr bryder de sig ikke om.
Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 8.47
Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 8.50
Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 10.38
Jeg har en mangen til hvor låget er gennemsigtigt og det tager jeg også i brug på et tidspunkt. Men jeg havde aldrig forestillet mig at fuglene ville gå i dem, da jeg ikke har brugt korn .
Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 13.32
Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 14.41
Du har sikkert ret i at rotterne er ligeglade med mennesker og deres lugte, det siges at i bl. a Thailand at der vrimler det med rotter, om aften og under bordene, hvor turisterne har siddet og spist.
Jeg ved ikke om en omgang ulve urin hjælper istedet for ellers er der masser af hjælp og hente hos denne norske forhandler af vildt skræmme midler.. Og i øjeblikket er kursen på den norske krone lav, grundet Coruna..
www.fangstmann.no/products/ulveurin
Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 18.29
Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 21.39
Det er sikkert noget, der er syntetisk fremstillet, med bl. a urea. Jeg tror ikke at de kan fremstille det naturligt...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hul i haven