Skrevet af: Lars Jensen, 13. december 2019 kl. 7.43
Er det her spindemider på vores flotte ‘pengetræ’ og hvis ja, kan jeg så lige så godt smide det ud? Jeg har isoleret det.
Mvh,
Lars
Skrevet af: Doris Møller, 13. december 2019 kl. 9.27
Hej Lars Jensen
Jeg kender planten under navnet paradistræ, men det er åbenbart det samme.
Jeg kan ikke umiddelbart se noget spind på billedet. Men det kunne da godt se ud til, at planten har noget utøj af en eller anden slags.
Men ligegyldig hvad slags utøj der er tale om, så er mit råd det samme: giv den sæbevand.
Hvis du er glad for planten, er det synd at smide den ud. Og jeg vil mene, at paradistræ hører til de nemmeste planter at kurere, fordi bladene er så glatte og afrundede.
Sprøjt sæbevand på hele planten. Gentag behandlingen efter 3-5 dage. Der er mange opskrifter på sæbevandsopløsninger. Jeg bruger sæbespånevand, andre bruger opløsninger med brun sæbe. Nogle tilsætter sprit, andre gør ikke.
Held og lykke med det.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Lars Jensen, 13. december 2019 kl. 9.56
Tak Doris. Det prøver jeg. Billederne er ikke så tydelige. Her er et til.
Mvh,
Lars
Skrevet af: Svend Høst, 13. december 2019 kl. 10.57
Crassula Ovata , paradistræ , pengetræ eller i Amerika the jade plant , kært barn har mange navne , en megen populær og nem sukkulent fra Sydafrika .
Det er uldlus planten har , det bedste er at gå igennem hele planten og børste det af , det er meget let , tag derefter planten med ud på badeværelse og spul den godt og grundigt med varmt vand , 35/40 C .
Du kan godt prøve insektsæbe 1 dl. sprit 1 dl brunsæbe og 8 dl vand , omrystes godt , læg planten ned og giv planten en omgang med en forstøver , lad planten ligge ned og dryppe af , så insektsæben ikke kommer ned i jorden , når planten bliver rejst op igen , vand jorden den godt .
Det er en vinterblomter plante så du må snart kunne se masse af blomsterknopper.
Skrevet af: Svend Høst, 13. december 2019 kl. 10.57
Crassula Ovata , paradistræ , pengetræ eller i Amerika the jade plant , kært barn har mange navne , en megen populær og nem sukkulent fra Sydafrika .
Det er uldlus planten har , det bedste er at gå igennem hele planten og børste det af , det er meget let , tag derefter planten med ud på badeværelse og spul den godt og grundigt med varmt vand , 35/40 C .
Du kan godt prøve insektsæbe 1 dl. sprit 1 dl brunsæbe og 8 dl vand , omrystes godt , læg planten ned og giv planten en omgang med en forstøver , lad planten ligge ned og dryppe af , så insektsæben ikke kommer ned i jorden , når planten bliver rejst op igen , vand jorden den godt .
Det er en vinterblomter plante så du må snart kunne se masse af blomsterknopper.
Skrevet af: Svend Høst, 13. december 2019 kl. 11.00
Det er irreterende at der kommer flere ens indlæg selvom man kun har trykket en gang "send svar"
Skrevet af: Lars Jensen, 13. december 2019 kl. 11.14
Tak Svend og ja den blomstrer vildt. Jeg prøver dit foreslag.
Mvh,
Lars
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Spindemider pengetræ