Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2019 kl. 15.35
Jeg har i indeværende år mødt 3 voksne dræbersnegle + 2 små, som jeg købte sammen med stedmoderblomster. Jeg vidste fra tidligere år at jeg skulle kigge efter dem. På særligt udsatte steder har jeg strøet Ferramol de forgangne år, men under 1 dl hvert år.
Til gengæld er der blevet lidt flere vinbjergsnegle og dem har jeg ikke noget imod. Tværtimod har børnebørnene tidligere og oldebørnene i dag hver deres egne vinbjergsnegle gående vildt i haven. Vi maler huset med farver og navn og når de er på besøg morer de sig med at finde sneglene. Den ældste blev omkring 10-12 år. Børnene lægger dem på et fugtigt bræt og lader dem lave sneglerace.
Det forlyder at vinbjergsnegle æder de små dræbersnegle, så som billedet viser, er et nyt hold vinbjergsnegle på vej. Jorden var så hård at den ikke kunne grave hul til sine æg, som sikkert bliver bytte for andre dyr i denne omgang.
Ingeborg
så
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2019 kl. 15.53
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2019 kl. 15.57
Skrevet af: Willy N, 22. juli 2019 kl. 20.20
@F. Christensen.
Skæg idé med at sætte afsender på vinbjergsnegle.
Det skal jeg prøve :)
@Ingeborg ...
7 ... 9 ... 13!
Det er også ganske få jeg har set.
6- 7 stykker hvorimod naboen klager over dem.
De har rigtig mange som vi også har haft det tidligere år.
De går i deres georginer og jeg fremsatte straks tilbuddet om, at købe nogle georginer :)
Skrevet af: Willy N, 22. juli 2019 kl. 20.21
( ... georgien til naboen )
Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2019 kl. 20.37
Skrevet af: Søren T., 28. juli 2019 kl. 10.45
Jeg fik dræbersnegle i haven for ca.5 år siden. Det første år var der flest, og herefter er det gået ned af bakke for dem. I år er det første år jeg ingen har set.
Måske er der nogle dyr der lærer at spise dem.
Det samme en forløb har jeg set i en nærliggende skov hvor jeg løber. Her var der i begyndelsen omkring 1 m mellem dræbersneglene på stierne. Nu ser jeg næsten ingen mer.
Skrevet af: Willy N, 29. juli 2019 kl. 22.40
@Søren t.
Lad os håbe du har ret!
Jeg har set solsorte sidde og vaske dem rene for slim i det våde græs om morgen og æde dem.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. juli 2019 kl. 16.35
Willy, så vil jeg da elske mine solsorter endnu mere end jeg gør i forvejen, også selv om de synger højt udenfor mit soveværelse allerede lidt over kl. 4
Men æder de dræbersneglene, så alt forladt.
Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2019 kl. 18.04
Vi har dem desværre stadigvæk. Men lidt færre, de elsker dog stadig at ligge ved mine oversomrende potteplanter. UFF. Og de er nu næsten allesammen orange- hvor de før var fra næsten sorte, sortbrune, brune og orange. Meget mere variable, så det tyder på, at der er noget evolutionelt pres på dem, der virker.
De fik næsten udryddet mine almindelige havesnagle (dem med hus), og vinbjergsneglene gik også meget tilbage, men nu er vinbjergsneglene tilbage igen. Og lidt af havesneglene.
Jeg HADER nu vinbjergsneglene- for de æder mine Hippeastrum med fryd. Og jeg får også tit KNAAS! jokket på dem.
Men de ulækre store fede dræbere, klipper jeg nu fortsat. Og det er sååå KLAMT. UFF!
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er dræbersnegle invasionen overstået?