Skrevet af: Ruben Vesterager, 19. juli 2019 kl. 17.16
Hej
Jeg har nogle æble og pære træer i min have og de har meget frugt på alle sammen i år, på nær et træ, det gav rigtig godt sidste år men i har det ingen frugt på og bladene ser lidt sygdoms ramte ud.... er der nogen der kan fortælle hvad det fejler og om jeg skal gøre noget?
MVH
Ruben
Skrevet af: Lars Holt, 19. juli 2019 kl. 21.27
Et frugttræ, der har båret rigtig meget sidste år, giver nok meget udbytte igen til næste år, hvorefter der kommer et år med ringe udbytte.
Jeg kan ikke på billedet bedømme, om der også skulle være sygdom involveret.
Skrevet af: Ruben Vesterager, 19. juli 2019 kl. 22.26
Det er bare at det er slet ingen frugt på i år. Men bladene ser ud til at være ramt af noget, eller kam det skyldes tørke?
Skrevet af: Anonym bruger, 20. juli 2019 kl. 5.50
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 20. juli 2019 kl. 5.56
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juli 2019 kl. 7.53
Mit bud er, at træet har haft bladlus, og at det derfor har manglet vand, der hvor de har suget. Kan også være et andet skadedyr.
Det skal nok komme igen.
Skrevet af: Lars Holt, 20. juli 2019 kl. 7.54
Ja, der er for stor konkurrence fra græs og efeu. Grav en cirkel rundt om træet frit for bevoksning, gød og dæk med brunt bunddække.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 20. juli 2019 kl. 20.38
Det er meget naturligt, at æbletræer tager en slapper efter et år med meget frugt.
At dømme efter bladenes udseende og farve, så ligner det næringssorg - gødningsmangel. Det kan skyldes konkurrence fra græs, som Lars Holt skriver, men det kan også skyldes at jordens ph-værdi (kalk i jorden) er blevet så lav, at træet ikke kan optage alle de næringsstoffer træet har behov for. Jeg ville prøve at strø 1 kg Dolomitkalk (magnesiumkalk) rundt om træet og se om ikke det hjælper til næste år. Samtidig vil en gang kompost eller naturgødning ikke skade, når græsset er fjernet i en cirkel med en diameter på 1 meter omkring træet.
Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juli 2019 kl. 21.39
Det kan godt være, det er et dumt spørgsmål, men der bliver altid sagt "1 meter i diameter rundt om stammen" til renhold. Hvilket jeg også selv forsøger at holde rent.
Men træets rødder må da også brede sig meget udenfor dette areal, så hvad skal 0,5 meter på hver side hjælpe? Er det mon pga træets pælerod?
Skrevet af: Lars Holt, 20. juli 2019 kl. 21.55
Jo, men når noget af ukrudtet er fjernet (som standard ½ m hele vejen rundt), så får planten overskud til at klare situationen. Det skal jo suppleres med gødnings(kompost)tilførsel.
Jeg ville nu måle pH værdien i jorden, inden jeg tilførte kalk (men det er måske fordi jeg ikke kan aflæse på bladene, at pH er for lav.) På den anden side kan 1 kg kalk ikke skade, hvis der ikke er tilført kalk i Arrilds tid (så længe Ruben husker tilbage).
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. juli 2019 kl. 7.27
Det er ikke alene bladene men også lavvæksten på grenene på et tilsyneladende mindre og ret åben træ der indikerer kalkmangel - men billeder kan jo snyde. Bladene siger mig at træet også mangler magnesium, derfor anbefaler jeg magnesiumkalk (Dolomitkalk), da det er den nemmeste måde at tilføre magnesium på og som du skriver Lars, så kan et kg kalk aldrig skade, men det kan give en indikation på om der kan være kalkmangel.
Dårlig rodvækst kan også skyldes andre ting og endelig kan det være at dette træ er podet på en svagere grundstamme end Rubens øvrige træer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æble træ