Forum

Æbletræ bare gammelt eller sygdom

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Wulf-Andersen, 3. maj 2019 kl. 14.44

Vi har et meget smukt gammelt æbletræ midt i haven. Udfra luftfoto og gamlefotos er mit bud at træet er mere end 80 år gammelt.
I år er store grenpartier i kronen døde. Træet har 4 hovedgren som danner krone og der er døde grene i alle fire hovedgrene. Barken har det ikke godt. Træet er derfor godt på vej mod at gå ud.
Formen og placeringen vil jeg gerne beholde og overvejelsen går derfor på at få noget til at gro op i træet.
Men hvis træet er sygt duer det jo ikke....jeg vil bare meget nødigt fælde træet.
Nogen der har et bud på om det er sygdom eller bare alder.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2019 kl. 16.36

Jeg har haft et lignende problem
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/19479.html
Som du kan se, er der ikke meget tilbage af træets krone, men det skyder. Jeg kan forvente at der vil skyde en masse vanris ud af de amputerede grene. Dog har jeg en ret optimistisk svigerdatter uden ret megen haveforstand, som har væddet en flaske vin med min mand om at hun vinder, hvis træet giver bare et enkelt æble i år. :-). Der er jeg mere pessimistisk.
Jeg har også planer om at få en slyngplante, klematis eller rose til at klatre op i træet. Problemet er bare at det ikke er til at komme til for træets rødder.
Selvom træet får lov til at sygne hen som skulptur, kan det holde i mange år endnu.
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. maj 2019 kl. 18.08

Køb en rosa helenae - den bliver stor og prægtig med en overdådighed af blomster.

Nyt svar til emnet »Æbletræ bare gammelt eller sygdom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ bare gammelt eller sygdom

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider