Forum

Stikkelsbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Krause-Jensen, 16. juni 2018 kl. 9.24

Hej
For 3. år i træk visner mine stikkelsbær ind. Planten i sig selv ser sund og frisk ud, men bærrene går fra at være flotte grønne til at blive brune og indtørrede. Det sker pludseligt på få dage. Jeg tænker om det er en svampe sygdom? Skal jeg mon rydde hele bedet, skifte jord og starte forfra?
Mvh Lone

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juni 2018 kl. 10.35

Hej Lone. Det er godt nok mærkeligt. Der har lige været en lignende tråd hvor vi ikke rigtig kom til bunds I det:

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/18812.html

Kan du ikke prøve at undersøge bærene for larver. De kan godt være meget små.

Du må også gerne fortælle lidt mere om buskene. Sort, alder og placering. Brug af vanding og gødning.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Krause-Jensen, 16. juni 2018 kl. 11.12

Hej igen
Der er larver i de bær, der ikke er tørret helt ud. Larverne har jeg set tidligere år, hvor de fortærer bladene. De fleste bær er dog tørrret helt ind og dem kan jeg ikke se noget levende i. Jeg har ikke vandet buskene og jeg tror at ændringen skete efter vi fik noget regn i sidste uge. Det er bla. derfor jeg tænker på skimmel. Jeg har ribs og solbær i samme bed som også ser indtørrede ud. Kan det være fordi jeg ikke vander?
Mvh Lone

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juni 2018 kl. 11.52

De larver som spiste af bladene var sikkert stikkelsbær bladhvepse larver. De går ikke i bærene, så jeg tror der er to forskellige larver på spil.
Når du ikke finder larver i de helt indtørede bær kan det måske være fordi larverne har forladt dem igen.
Kan du tage et billede af larverne?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Krause-Jensen, 17. juni 2018 kl. 9.20

Der er en larve på dette billede. Den kom ud af et af bærrene.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Krause-Jensen, 17. juni 2018 kl. 9.24

Denne larve kom ud af dette bær.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juni 2018 kl. 10.38

Hej Lone. Tak for fotoet. Sammen med levevisen overbeviser det mig om at det er stikkelsbær halvmøl, Zophodia grossulariella.

Hidtil har den været så sjælden i Danmark at havebøgerne ikke plejer at omtale den som skadedyr i stikkelsbær, men længere mod syd og øst har man betragtet den som skadedyr. Nu har der været tre tråde på havenyt de sidste par mdr. som tilsyneladende er den, så det tyder på at den er i fremgang og vi nok skal til at lære at tackle den.
Den overvintrer i pupper under busken, så dem kan du forsøge at bekæmpe resten af sommeren. Har du høns, så lad dem søge føde under buskene. Ellers må du prøve at rive eller kultivere så meget som rødderne tillader for at få dem op i overfladen.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. juni 2018 kl. 10.51

Jeg har spurgt på fugleognatur og vedlagt et udsnit af dit billede - de giver samme svar som Claus.
udbredelsen er meget lille og det forklarer nok at så få af os har været fri for den oplevelse :)

www.fugleognatur.dk/artintro.asp?ID=13240&dknavn=&latin=

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 17. juni 2018 kl. 11.26

Hej i forum

Her er det svar jeg fik, da jeg søgte viden om bekæmpelse af stikkelsbærhalvmøl:

Skadedyrene har 1 generation pr. år og kommer frem i april-maj. Hunnerne lægger æg på blomsterne eller på unge bær, og når æggene klækkes kravler larverne ind i bærrene, og her lever de indtil de er klar til at forpuppe sig. Det gør de sidst på sommeren. De falder til jorden, og overvintrer som pupper i jorden. Her ligger de indtil næste forår, og så starter cyklussen forfra.
Lige præcis det som Claus skriver. Jeg har fundet 1 bær på min ene busk i år. Det var en busk, jeg købte sidste efterår...den overvåges nøje, men siden jeg fandt 1 brunt indtørret bær, så har jeg ikke set andet.

Jeg fik det råd, at det bedste at gøre for at nedsætte antallet larver, er at fjerne de angrebne bær så snart man ser dem. I løbet af efteråret og vinteren kan man kultivere jorden under buskene. Det vil få pupperne op til overfladen, og her vil de hurtigt tørre ud og dø. Men det vil ikke hjælpe at udskifte jorden under buskene i løbet af forår og sommer, da de fleste pupper da allerede er klækket. Desuden er det et stort arbejde at skifte jorden, og det er meget nemmere at nøjes med at kultivere den om vinteren. Det har en lige så god effekt.

Der skulle desuden være stor forskel på hvor kraftige angrebene er fra år til år, så selvom man et år havde mange larver, er det ikke sikkert at der kommer lige så mange næste år. Det er min egen erfaring indtil videre.

Det handler altså om at sætte ind med bekæmpelse på rette tidspunkt.

Mvh. Marie Louise

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Krause-Jensen, 17. juni 2018 kl. 12.09

Mange tak for alle jeres svar. Jeg vil forsøge mig med rådene. Mvh Lone

Nyt svar til emnet »Stikkelsbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stikkelsbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider