Forum

Hjææææælp min vinplante bliver spist

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 16. juni 2018 kl. 8.09

Kære alle :)
Min mangeårige vinplante som vokser over en hel væg i det fri, har altid været sund og rask og givet en masse druer, men i år er der kommet skadedyr på banen.
Jeg kan ikke se nogen dyr/larver, men bladene bliver ædt - Jeg vedhæfter et par fotos og håber på hjælp. *:).
De blade som er påbegyndt spist har jeg klippet af, men der kommer nye skader dagligt.
I dag har jeg vandet grundigt også på selve planten - så godt jeg nu kunne idet den vokser helt oppe langs tagrenden.
På forhånd tak for hjælp.
Bedste lørdags-hilsener fra
Lizzi

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 16. juni 2018 kl. 8.11

et foto mere

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 16. juni 2018 kl. 8.11

og et til

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juni 2018 kl. 8.32

En mulighed kan være bænkebidere og ørentviste som er meget tørstige i øjeblikket. Læg en pæn portion sand rundt om rodhalsen, det kan de ikke lide at kravle i.
Ørentviste er virksomme om natten.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 16. juni 2018 kl. 9.28

@Mogens

Hvis de er tørstige, kunne det måske også være en idé at stille vand ud til dem, så de på den måde kan få væsken et andet sted fra????

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 16. juni 2018 kl. 13.23

Tak Mogens for dit svar, men jeg tror ikke det kan være tørstige insekter i dette tilfælde, men jeg kan bruge dit råd til andre af mine planter som har bidmærker *:)

Nu har jeg set på bladene under en lup, og det kunne ligne en form for spindemider, der er bare ikke de micro små "djævle" at se.

For omkring en 3 ugers tid siden fløj der noget underligt rundt i luften som mindede om bomuld - meget, meget tynde totter så fint som spindelvæv.

Det satte sig fast på mange af mine planter.

Kan det mon tænkes, at det er det som har båret disse skadedyr med sig? ...Blot en eftertanke.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juni 2018 kl. 18.42

Det kunne ligne spisekammer for gåsebiller.
Der er ingen grund til at klippe bladene af, for så spiser de jo blot af de andre.
Vinplanter, der trives godt, vokser så meget, at det ikke burde betyde noget.

Nyt svar til emnet »Hjææææælp min vinplante bliver spist«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjææææælp min vinplante bliver spist

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider