Forum

Blomkål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 13. juni 2018 kl. 21.55

Hej

Jeg har sat blomkåls planter i år, og der er sat fruen net henover, måske forment... Men jeg kan desværre konstatere at der er rigtig mange laver på bladene, hvordan kommer man lige dem til livs?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. juni 2018 kl. 22.23

Hej Ruben Vesterager

Pil nettet af og giv dig tid til at pille hvert blad fri for larver - de kan let klemmes ihjel.
Måske kan du i stedet for håndarbejdet spule larverne af med koldt vand i en vandforstøver med en regulerbar dyse. Hvis muligt skal larverne indsamles og aflives (hvis larverne har en størrelse som gør, at de har energireserver til en klatretur tilbage på planten er situationen uforandret påtrods af indsatsen). Prøv eventuelt at placere en lav balje under planterne mens du spuler - måske er det en måde at indsamle larverne på.

Et alternativ - som forudsætter, at du har rigeligt med mejsefugle med unger: Pil nettet af og lad fuglene gøre arbejdet for dig.

Venlig hilsen
Lone

PS - tjek om din have mangler noget af dette:
Fuglekasser til mejsefugle
Vand til fuglene
Skjul til fugleunger
Gode steder til hvepsebo - tagudhæng, musehuller i jorden, grendynger.
Indplantning af blomster og krydderurter i kommende kålbede

Skulle du opdage, at der kan tilføjes noget i din have, kan du "gøre klar" til næste dyrkningssæson ved at bruge lidt tid på at udvide mulighederne for større biodiversitet - det vil ikke løse det aktuelle problem, men kan afværge, at der opstår samme situation igen.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. juni 2018 kl. 16.57

Endnu en gang undres jeg; et økologisk forum hvor der gang på gang ikke tåles "møgdyr" som sommerfuglelarver. Næ føj, de skal dælme udryddes de ækle kryb.
Men jeg kan da godt forstå kålejerne, men mener samtidig at hvis man ikke dækker af i tide, så tror sommerfuglen jo den snildt kan lægge sine æg, og i den håbløse verden vi- og altså også økologisk tænkende (hvis det da ikke er reklame, for så skal der nok falde et ord) - mennesker har lavet, er den jo uvidende om at de (sommerfuglene og andre insekter) er ganske uønskede.
Tag dog hensyn og vær lidt overbærende for de små i naturen..
fugle der samler orm, lus og larver, bier der samler pollen og bestøver træer og blomster, hvor var vi, hvis ikke de fandtes.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2018 kl. 20.23

Replik til Anne Demant (indlæg nr 3)

Tak for en "skideballe" - men du rammer lige lidt ved siden af....

Jeg peger jo præcist hen på at skabe opmærksomhed omkring at give / sikre plads og leverum for fugle - og insekter og orm og alt andet levende.
Havde du fulgt mine efterhånden talrige indlæg i debatter på dette Forum ville du vide, at netop biodiversitet er et helt centralt mål for mig.
Og det er jo netop mere end 100 års tilbagegangen i biodiversitet som skaber problemer, som for eksempel det, Ruben Vestergaard beskriver.

Men nu har manden altså en opgave, som han søger løsningsforslag til. Jeg giver ham to forslag i indlæg nr 2.
Det ene kræver et resolut valg og en våd / klistret tålmodighedsbaseret handling til fordel for kålplanternes overlevelse nu og her...
Det andet forudsætter, at der enten allerede er eller alternativt kan skabes en øget biodiversitet i og omkring hans urtehave...

Alle forandringer tager tid - jeg glæder mig over, at mange der skriver i dette forum gerne vil forbedre forholdene for andre levende væsener.
Det er ikke tilstrækkeligt at være overbærende, sådan som du opfordrer til.
Der er alt for mange dyre- og plantearter, der har rystende dårlige og kummerlige levevilkår i 2018 - og det behøver ikke at være sådan !

På alle de måder, vi er i stand til at forbedre livsvilkårene for dyr og planter, må vi arbejde seriøst og positivt.
Den sultne blåmejsehan, der 42 gange i døgnet henter 6 larver fra kålplanter og op til sine unger i fuglekassen dræber cirka ligeså mange larver som Ruben Vestergaard må dræbe for at skabe livsmuligheder for sine kålplanter.
Så enkelt er det.

At Ruben Vestergaard måske sætter mejsekasser op i sin have, lader hvepsebo være i fred og laver skjul og ynglemuligheder for snyltehvepse i sin have fra næste vækstsæson kan man jo håbe på. Hvis det sker har han samtidig skaffet "medarbejdere" til at løse larvebekæmpelsen i kålbedet.

Verden er kun håbløs, hvis vi ikke bruger den viden, vi har til at søge efter veje til forandring.
Og det nytter ikke at skælde ud - heller ikke på mig :-)

Venlig hilsen
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. juni 2018 kl. 21.19

Tak for respons, Jeg skældte ikke ud, jeg undrede mig, det gør jeg stadig.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 14. juni 2018 kl. 22.27

Godt så prøver jeg lige at redegør for mit lille problem....;-)

Jeg har plads til det hele i min have, og ved nok ikke nok om haven endnu! og derfor spørger jeg nogle gange om hjælp..
Jeg vidste ikke alt det Lone B skriver om, og er nu blevet klager, Så selvfølgelig kommer der fugle kasser op i haven.. og jeg tror det er det eneste jeg mangler for at udfylde hendes lille liste, så må vi se hvordan de går til næste år..
Og jo Anne jeg har nok sat dugen over for sent, men så lærte jeg noget igen, det skal gøre tidligere hvis jeg vil beskytte mine kål planter...

Nu siger du godt nok du ikke skældte ud Anne D, men så vil jeg ikke høre når du hæver stemmen ;-)
Men tak for hjælpen

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. juni 2018 kl. 22.38

Ruben jeg kan trøste dig med at Blomkål er noget af det vanskeligste. Krævende for sin gartner og elsket af alt fra jordlopper over snegle til kålsommerfugle :-D

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. juni 2018 kl. 11.55

I indlæg 1 står der "hvis muligt skal larverne indsamles og aflives"
min undren havde været knap så stor hvis der havde stået indsamles og lægges ved en knap så vigtig korsblomstrende, eller: på nogen af de næsten ædte blade lægges til fugle og andre interesserede.
Men det var ikke for at skælde ud.
Jeg selv verfer dem i en bøtte solsorten kan tage dem i, men jeg har også altid noget mindre spændende, feks rucola der er gået i frø, som får lov at huse nogen af larverne.
Men det er da muligt jeg er tosset.
Indlægget skrev jeg fordi der ofte er mange der gerne vil af med et eller andet insekt, også i andre tråde, og nu løb koppen altså bare over, her i Rubens tråd.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. juni 2018 kl. 13.36

Og Ruben - mejsekasserne kan jo sagtens nå at blive beboet i denne sommer! Der er ingen tid at spille, hellere op med dem i dag, end i morgen.
1. kuld er ude her og næsten selvforsørgende, - og i næste uge går forældrene i gang i én af de andre rene kasser. Hvis jeg er heldig, så bliver der også et 3. kuld - men det betyder ikke så meget om det lykkes, når her er 3 par musvitter, et par blåmejser, et par fyrremejser og et par sortmejser :) + alle de andre arter.

Anne, jeg har ikke noget imod at DELE med insekter og fugle - jeg må dog erkende, at insekter OG fugle ofte er mere egoistiske ;) - Hvis jeg ikke benytter 'afværgeforanstaltninger' så får jeg INGEN kål, jordbær, kirsebær, solbær, stikkelsbær, ribs, blåbær osv. En dag i april sad der 14 solsorter på gårdspladsen. Dem og deres 1-3 kuld unger, kan tære på min haveglæde. Vi har vel næsten alle et dyr, som vi har et lidt anstrengt forhold til ...!?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. juni 2018 kl. 14.56

Jo, bestemt JR, jeg har luftet tanken for fru solsort om ikke man kan fylde solsorteunger med persille og grydestege dem. Men hun er blottet for humor. Hun mener med alle de orm jeg har i kassen, så er jeg en tarvelig en, og det der grønne noget står i vejen, og hun vil vældig gerne luge.
Men så får hun et æble, lidt våd jord, et par jordbær og måske solsikkefrø i bøtten, og altid er der vand i fuglebadet.
Bøtten besøges også af mejser og spurve. Kassen med jordbær bladdild løg bønner osv har jeg dækket til, ikke kun pga fugle, men også katte og insekter.
Mit "skrammelhjørne" hvor jeg flytter mindre heldige ting til, når der er gnavet i dem, altså der er lidt kål, krondild, salat osv, hvor sommerfugle, svirrefluer og andet godtfolk muntrer sig. og det må de hjertens gerne, der. Jeg har tit transporteret et blad med larver på, til skrammelhjørnet. Jeg tænker ikke det er godt med alle de myrderier, og giver dem gerne en chance.

Nyt svar til emnet »Blomkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blomkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider