Forum

Stikkelsbær – sygt eller underernæret?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Pedersen, 13. juni 2018 kl. 14.38

Hej!

Min familie og jeg har købt en kolonihave, hvor der var en del bærbuske og frugttræer i forvejen, blandt andet stikkelsbær, som vi glædede os meget til at sætte tænderne i. Men nu ser det ud til, at de er blevet syge - eller kan det være mangel på vand? Jeg håber, nogen herinde kan hjælpe med at identificere problemet. Jeg har selv kigget mig omkring på nettet, men ikke nået frem til noget.

Mvh Christian

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juni 2018 kl. 23.35

Tillykke med kolonihaven.
Det ligner ikke umiddelbart nogle af de sygdomme stikkelsbær typisk får. Jeg synes vandmangel lyder sandsynligt, men prøv også at dissekere et par syge bær og se om du kan finde nogen form for orm eller larver i dem. De kan være meget små.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juni 2018 kl. 20.52

Dem får stikkelsbær ofte. Knib dem af.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Pedersen, 24. juni 2018 kl. 12.27

Mange tak for svarene, Claus og Freya. Beklager min sene respons, men jeg skulle lige lære, at man ikke får en mail, når der er svar på ens indlæg (måske havde jeg glemt at sætte flueben det rigtige sted...).

Claus: Tak, det er skønt! Jeg har kigget ind i nogle af bærrene, og jeg kunne ikke umiddelbart se nogen larver. Til gengæld var der hul i toppen i nogle af de friske og en lille aflang fyr på ca. 1,5 cm, boltrede sig inden i et andet bær. De udtørrede bær var helt sorte indeni, men måske skyldes det blot, at de er tørret ud.

Bærrene får også nogle orange/brunlige plettede områder ovenpå.

Freya: Jeg ville heller ikke være så bekymret, hvis ikke det var, fordi langt de fleste bær er udtørret. Der er måske 1/5 af bærrene, der er friske.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juni 2018 kl. 13.48

Hej Christian. Vi har i mellemtiden haft en lignende sag. Prøv at læse denne tråd:

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/18824.html

Ligner det ikke den larve du fandt?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Pedersen, 24. juni 2018 kl. 20.19

Jeg fandt faktisk ikke nogen larve. Jeg fandt et sort insekt og havde ben, lidt slige en mini-ørentvist.

Til gengæld passer de huller jeg fandt i et par af bærrene meget godt med, at den grønne larve fra Lone indlæg ville kunne komme ind og ud af det. Og de udtørrede bær ligner Lones temmelig meget. Så jeg vil forsøge mig med at kultivere jorden senere på året, som det er beskrevet i den anden tråd.

Nyt svar til emnet »Stikkelsbær – sygt eller underernæret?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stikkelsbær – sygt eller underernæret?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider