Forum

ULDLUS

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Loft Karlsen, 13. april 2018 kl. 16.17

Hey, nogle der har råd imod uldlus(helst blanding man selv kan lave, og uden det skader for meget)

Har prøvet med sprit/vand/sæbe og har ikke haft alt for meget helt med det, da de kommer igen og igen heletiden.

M.v.h Anders

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. april 2018 kl. 7.53

Hej Anders Loft Karlsen

Jeg kender godt problemet. Det er dog især bladlus, jeg har problemer med. Men i efteråret blev nogle af mine planter også angrebet af uldlus.

For at metoden med sæbevand virkelig skal nytte, er man nødt til at bade planterne i sæbevand i alt 3 gange med 4-5 dages mellemrum. Jeg har glemt, hvad den præcise årsag er, men det har noget at gøre med insekternes reproduktionscyklus.

Hvis man kun bader planterne i sæbevand 1 gang, vil der være noget af insekternes afkom, der vil overleve. Og så er man lige vidt.

Jeg bruger bare ganske almindelige sæbespåner, som jeg opløser i vand. Jeg ved godt, at der er nogle, der hælder sprit i, men det plejer jeg ikke at gøre.

Mindre potteplanter vender jeg bare bunden i vejret på og dypper i baljen med sæbevand. Større planter bliver lagt ned på gulvet på aviser, så jeg kan bade grenene lidt ad gangen.

Min erfaring er nu også, at disse hårdnakkede insektangreb kommer, fordi de har særlig gode betingelser i en udestue. Hvis man kan lufte mere ud og sætte planterne lidt mindre tæt, er risikoen for angreb mindre. Den ene af mine to udestuer er ca. 1,45 m gange ca. 7 m, og det giver en stor risiko for overophedning og dermed insektangreb.

Held og lykke med bekæmpelsen!

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. april 2018 kl. 10.05

Jeg børster dem af planten , og så får hele planten en gang hjemmelavet insektsæbe , brun sæbe ,sprit og vand, og det virker.

Udtræk af friske grønne tomatblade som et blevet blendet sammen med noget vand og tilsat en dråbe opvaskemiddel for at tage vandets overfladespænding skulle være effektivt.

Men alt hjemmelavet insektmidler er jo ulovligt...................

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. april 2018 kl. 11.11

Det er ikke ulovligt at vaske sine planter i sæbevand, heller ikke selv om der er tilsat sprit.
Det er ikke et bekæmpelsesmiddel, men et rengøringsmiddel.

Nyt svar til emnet »ULDLUS«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > ULDLUS

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider