Forum

Lus i æbletræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Dahl, 22. marts 2018 kl. 13.10

Hej alle

Jeg plantede forrige år 4 træer i min have. Alle træer var 3. årige og podet. 1. pæretræ og 3 æbletræer. Mine tre æbletræer var meget angrebet af grønne lus (bladlus) tænker jeg. Omkring 5 meter fra æbletræerne har jeg en gammel 20meter tjørnehæk der også er angrebet af lus (måske herfra æbletræerne er blevet angrebet). Er der nogen herinde som har nogle ideer til på økologisk vis at komme disse lus til livs? Eventuet nogle blomster der tiltrækker dyr som spiser lus eller noget? Sidste år forsøgte jeg et par gange med sæbevand, men det var virkningsløst.

Tak:-)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. marts 2018 kl. 14.15

Du bør nok opsætte flere mejsekasser.
Mariehøns, svirrefluer m.fl. spiser bladlus.
Du gøder muligvis for meget med kvælstof.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. marts 2018 kl. 16.11

Ja, større biodiversitet i haven - og på så små træer kan man godt håndspule angrebne blade med vandstråle over nogle gange. Det kan lusene ikke li´

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. marts 2018 kl. 9.46

Hej Anders Dahl

Det er godt at dyrke blomster eller krydderurter, der kan tiltrække f.eks. svirrefluer. Her kan du læse om svirrefluer, der spiser bladlus:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/663.html

Med venlig hilsen

Doris Møller

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Dahl, 27. marts 2018 kl. 10.50

Tak for alle jeres svar:-) Jeg vil tage alle jeres ideer til mig og gå igang med at læse mere om mejsekasser og svirrefluer.
@ Lars: jeg gøder aldrig min have, så det kan næppe være problemet (men måske naboen gøder vores fælles hæk eller på hans græsplæne op til hækken). Tak for svar:-)

Kh

Nyt svar til emnet »Lus i æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Lus i æbletræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider