Forum

Blodblomme skadet af beskæring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit Lange, 29. juli 2017 kl. 21.30

Min blodblomme blev for 4-6 år siden meget hårdt beskåret, hvor 2-3 store grene blev skåret af helt inde ved stammen (ikke af mig :D), og har siden da fremstået noget pjusket. På grene nærmest beskæringen er der stort set ikke blade på. Omkring beskæringen vokser små svampe.
Har den nogen change for at komme sig, eller kan jeg ligeså godt fælde den helt?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. juli 2017 kl. 8.30

stenfrugt skal altid beskæres om sommeren er dette ikke gjort så prøv at få fjernet alt det dårlige nu og så afvent næste år inden du beslutter dig for om den skal slagtes

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. juli 2017 kl. 9.51

Kan du tage et billede af svampene?

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Lange, 30. juli 2017 kl. 10.21

Hej Claus, her er et billede af svampene.
Mogens, når du skriver "fjerne alt det dårlige", mener du så at jeg skal beskære de døde grene? Hvis jeg gør det, er der ikke meget træ, eller balance i træet, tilbage.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Lange, 30. juli 2017 kl. 10.24

prøver lige om jeg kanfå svampene lidt større.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. juli 2017 kl. 10.36

Hej Margit. Sådan en kraftig svampeinfektion i hovedstammen kan jeg ikke forestille mig at træet vil komme sig over. Svampen kan evt. være "blomme ildsporesvamp". Jeg har selv et gammelt blommetræ som har haft denne svamp i nogle år. Det tager ikke livet af træet med det samme, men det går kun nedad bakke.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2017 kl. 11.38

Hvis du fælder, kan du evt. overveje at lade stammen stå til glæde for biodiversiteten i din have.

Fin til underlag for en klatreplante.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2017 kl. 8.51

nej den skal måske fjernes helt hvis du har andre stenfrugttræer

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. juli 2017 kl. 10.18

Fordi du er bange for at ildsporesvampen smitter?

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Lange, 31. juli 2017 kl. 17.30

tak for svar. Jeg havde ikke tænkt meget over svampene, men er nu opmærksom på at de er på hele stammen fra base til det afhuggede sted, der er i hovedhøjde.
Det lyder som et farvel til træet - det var flot en gang, men det lyder ikke som om det bliver det igen.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2017 kl. 18.08

Nej, det er nok desværre ved at have takket af. Synlige svampe betyder at planten er fuld af svampens ikke synlige dele (Myceliét), selve de synlige svampe er kun "blomster"- altså den del af svampen, der sætter "frø"- altså sporer. Frugtlegme hedder det vist botanisk set.

Jeg har et par grønne Reine Claude-er, der også er ved at takke af, der er også svampe på. Plus de taber ret store grene uden varsel.
Det kan jo godt være lidt farligt.

Men afløsrerne er indkøbt!

Mvh
Tine

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Kristensen, 31. maj 2021 kl. 22.10

Jeg har 2 blodblommer stående i min spireahæk. Midt imellem har der stået et mirabelle træ, som nu er fældet. Mine blodblommer er derfor noget bare på siderne og noget skæve at se på.
Kan jeg beskære dem og vil de skyde igen?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2021 kl. 23.36

Jeg ville undre mig meget hvis ikke de skød igen. Jeg ville beskærer dem over flere omgange, så de får en form, der indretter sig efter lyset. Nu hvor mirabellen er væk. Der er ingen tvivl om at det sikkert har givet lys og luft til de andre planter. Men har lidt under at være klemt inde.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Kristensen, 1. juni 2021 kl. 9.43

Mange tak, det vil jeg prøve. Men venter lige til august, hvis jeg har forstået det rigtigt?

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Kristensen, 1. juni 2021 kl. 9.43

Mange tak, det vil jeg prøve. Men venter lige til august, hvis jeg har forstået det rigtigt?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2021 kl. 9.52

Min dværgblodblomme, plantet sidste år får en vækst, derver ude af balance = mange lange grene til een side. Jeg harvtænkt mig at klippe de grene af nu, efter blomstring, så pyntetræet får en pæn facon.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Blodblomme skadet af beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blodblomme skadet af beskæring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider