Skrevet af: Charlotte Wester, 24. marts 2005 kl. 18.48
Jeg har den dejligste ribsbusk, men hvert år bliver den invaderet af myrer, som benytter den som formeringsplatform. De lægger æg på bladene, som derefter krøller sammen og dør. De besætter også de nyeste skud, som hurtigt forgår! Er der et godt råd til mig og min ribsbusk? Tak på forhånd
Skrevet af: BN, 26. marts 2005 kl. 14.37
Det er nok ikke myrerne, som er den direkte årsag til misæren, men bladlus.
Bladlusene lægger æg, så bladene krøller for at beskytte æggene. Myrene kommer blot for at "malke" bladlusene for honningdug og/eller spise lidt æg. Så du skal fjerne angrebne blade så snart som muligt, eventuelt mase æggene samt sprøjte gentagne gange med insektsæbe, så går det nok.
Skrevet af: Christina, 27. marts 2005 kl. 19.59
Vi har en masse myrer inde i vores stue, ved terrasse døren. Om sommeren vrimler det med myre både inden for og udenfor. Ligeleds kommer der myre i den anden ende af huset.
Hvad kan man gøre ved dette problem?
Vi har forsøgt med flere forskellige midler. Dette dog uden at myrene forsvand på længere sigt.
Skrevet af: Poul, 12. april 2005 kl. 20.53
Gær og sukker:
1: Find stedet, hvor myrerne går ind.
2: Lav en blanding af meget gær og en del sukker i lunkent vand.
3: Sæt det hvor myrerne har mest travlt.
4: Find dig i at de så får rigtigt meget travlt 35 dage.
5: Se så at myriaden af myrer erstattes af 23 arbejdere og til sidst ingen.
6: De har alle ædt gærende sukker og er enten eksploderet eller døde af mavepine.
Skrevet af: J. H., 13. april 2005 kl. 7.46
Tak for rådet det vil vi prøve!
Vi har samme problem i drivhuset, år efter år. Har forsøgt med andre midler uden held og de knaver små gange i kapilærkasserne.
Er der et desideret målstoksforhold i blandingen?... og
Hvor længe holder metoden, ubudne myre for døren, indtil evt. ny blanding sættes ud?
Skrevet af: Thyge Kristensen, 13. april 2005 kl. 11.35
Jeg har brugt flg. opskrift mod myrer indendørs:
1 dl. sirup
2 pakker gær
1 teskefuld vand
Det hele røres godt sammen og hældes i underkopper.
Arbejdermyrerne slæber blandingen ned i boet, bortset fra dem der drikker sig
ihjel på stedet.
For øvrigt morsomt at se de stinkende fulde myrer kravle i zig-zag på gulvet.
Hilsen
Thyge
Skrevet af: Belinda Olsen, 14. april 2005 kl. 18.47
Vi har også mange myrer. Problemet er, at de er over hele græsplænen og hele vores terasseområde. Det er jo let at behandle på terassen, men findes der nogle smarte metoder til græsset, da vi næsten ikke kan færdes på denne uden at blive "ædt"
Skrevet af: K. Nielsen, 29. april 2005 kl. 21.23
Kan denne sukker/gær blanding være farlig for andre dyr, her tænker jeg på katte, hunde, ræve og pindsvin?
Vi vil gerne prøve at bruge det udendørs, men vil jo nødigt gøre naboernes kæledyr eller andre syge.
Skrevet af: Hans Åge, 18. maj 2005 kl. 23.07
Kære charlotte. myre er ingen problem. invadere de træer og buske hjælper de dig/os mod bladlusekskrementer. andre steder skal de bare tilbydes lidt sukker (som de er vilde med). du blander måske 1:1 lidt borax med i "købet". (kan nu kun erhverves på apoteket). myrene slæber lækkerbisken med hjem og alle døre af cementeringen i fordøjelsesorganerne
Skrevet af: Tina Tarbensen, 18. maj 2005 kl. 23.30
Borax eller borsyre er en svag syre, der bl.a. bruges som
flammehæmmer og imprægneringsmiddel.
Borax er optaget på Miljøstyrelsens liste over uønskede
stoffer, fordi det kan forårsage skader på forplantningsevne og
fostre. Se evt. listen på www.greeninfo.dk eller www.mst.dk
Tina som bruger gær og sirup med stor effekt
Skrevet af: Tina Tarbensen, 18. maj 2005 kl. 23.35
Lav nogle bøtter/ flasker fra ketchup, sirup eller honnig ved at skære huller et par centimeter over bunden og hæld massen deri og luk låget til igen Myrene kan nu kravle ind de som kravler ud dør af mavepine men alle andre dyr kan ikke komme ind og skulle de smage lidt får de højst ondt i maven. Vores søn på 1½ har desværre prøvesmagt ved et uheld.
Tina
Skrevet af: Hans Åge, 10. maj 2006 kl. 10.13
Jeg vil gerne vide hvorfor du GitteBetjent betegner sig sådan (?). Det hænger godt nok sammen uden ophold, men betjent staves her alligevel med stort, så ér det et fornavn, eller hvad? Et spændende navn er det, og jeg hungre efter information.
Jeg vil nødigt forestille mig at det er for at skabe respekt fra os andre.
Det kan du ikke umiddelbart regne med at få, hvis du følger med i dagspressen og kender til branchen.
Men undskyld GitteBetjent, hvis dette mishager dig. håp
Skrevet af: Winnie, 10. maj 2006 kl. 13.25
Hold dig til emnet, hans åge, ellers får du jo bare dette forum lukket også!
Skrevet af: Mehmet P, 11. juni 2006 kl. 19.48
Hej
Vi har problemer med buskbladene langs vores hæk. Bladene producerer en art klistrende væske, som smager af sukker og som nu også drypper ned på vores fliser i haven. Kan du fortæller os, hvad det er eller hvad vi kan gøre for at slippe af med probelmet.
V.H.
Mehmet P.
Skrevet af: Jacob, 20. juni 2006 kl. 22.55
Kender en som har blanet gær og vand og sukker sammen og så har hun selv spist det men jeg har ikke høret fra hende siden så ville lige høre om det giver mavepine at spise det
Skrevet af: GitteBetjent, 5. december 2006 kl. 10.33
Hi Hans Åge!
Mishager mig nu ikke så først dit spørgsmål nu.
Ja-ja, véd godt reglerne for det danske sprog (de fleste).
Men når det nu er et kælenavn, så bestemmer man vist selv?! :)
Forventer nu ikke respekt hér, måske gengældelse.
Er GitteBetjent alle steder på nettet.
& fængselsbetjent i det virkelige liv.
VH
GitteBetjent
AKA
GB
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. december 2006 kl. 18.04
Hej GitteBetjent bedre sent en aldrig. Du har dog en knage at hænge kasketten på. Hvad så med en som mig? Jeg hedder mest Kong Hans og evner slet ikke at leve op til navnet.
Men sådan noget må vi slet ikke drøfte i denne afdeling siger Winnie. Hun har længe været ude efter mig i denne rubrik, åbenbart. Siden kattedagene. Hun lyder som en mor. håp
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. december 2006 kl. 18.18
Men for at holde emnet vedlige.
Fyld lidt lækkert i en/flere flasker. Rul et kræmmerhus, sæt det ind i flaskehalsen, som stige til lækkerierne. Er det sat lidt fast ind, kan du få alle de myrer du ønsker dig en vis tid. Udendørs, i en våd tid, er du stadig nød til at drysse med en blanding af flormelis og kartoffelmel. Selvfølgeligt imellem bygerne, og når resten af myrerne er vandret ud. håp
Skrevet af: GitteBetjent, 7. december 2006 kl. 18.47
Siger hun det?
Så må vi hellere rette ind. :)
Kan du ikke engang leve op til "Hans"?
Så må du ha' et nyt navn.
håp... bare med B?
Måske? ;D
Skrevet af: Peter Thomsen, 15. maj 2012 kl. 20.33
Mange tusind tak til Tina for hendes gode råd, det virker, her er en video:
www.youtube.com/watch?v=S6O47ZQEDtc
Skrevet af: Sanne Jensen, 25. maj 2012 kl. 21.59
Jeg har afprøvet myreblandingen af gær, sirup og vand, desværre uden nogen som helst effekt.
Myrerne på terrassen/i stuen trivedes storartet både før, under og efter behandlingen.
En håndfuld var da druknet, bevares, men da jeg i dag kom hjem til et bryggers fuld af myrer og dronninger(?) fik jeg nok. Støvsugeren tog en del, og resten kravler forhåbentlig selv ind i de hasteindkøbte myredåser.... Øv!
Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2012 kl. 13.34
Firmaet Ecostyle a/s sælger et produkt som er godkendt til økologisk bekæmpelse af myrer. Midlet indeholder spinosad som er en forgærede jordbakterie, der virker ved at midlet bæres ned af arbejderne og fordeles i boet hvorefter boet med tiden går til grunde . Jordbakterie er ufarlig for mennesker .
I pakken som kan købes i byggemarked er der til 15 portioner .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ribs & myrer