Skrevet af: Steen C., 6. juli 2017 kl. 20.26
Hvad er det får nogle små dyr der sidder i mine chili'er?
Der sidder flere hundrede og det gjorde der også, da jeg for ca. 1 måned siden gav dem insektsæbe, hvilket tog livet af dem alle.
Der flyver nogle små myg rundt nede ved jorden i planten, jeg ved ikke om det har noget med de små dyr at gøre.
Dyrene er ca. 2 mm lange og billedet er uskarpt, da det er stærkt forstørret.
Skrevet af: Lars Holt, 6. juli 2017 kl. 21.16
Insektsæben tog livet af insekterne, men ikke af æggene, så derfor er de der igen.
Man skal altid følge op på udviklingen, når man bekæmper skadedyr.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2017 kl. 21.30
Skrevet af: Steen C., 6. juli 2017 kl. 21.47
Nej, det ligner mere en lille hvid krebs...
Det underlige er, at jeg kan ikke se de bevæger sig, heller ikke hvis jeg prikker til dem med en pind?
Skrevet af: Ayoe B. P., 6. juli 2017 kl. 22.29
Prøv at se denne side igennem - efter beskrivelsen, så er det enten hylstret af en alm. bladlus eller en bomuldsmellus. Men du kan jo selv chekke. ;)
"Forskellen mellem de forskellige arter er vanskelig at se. Vinger og krop er dækket af et hvidt voksagtigt pudder.Fuldvoksen er den ca. 2 mm lang. Bomuldsmellusen er mindre og har vingerne tættere til kroppen. Den ser derfor smallere ud."
samt
"Det plejer at være de hvide, tomme ”huder” af bladlus, der afslører at planterne er angrebet. Ved kraftige bladlusangreb ruller de angrebne plantedele sig sammen, de misfarves, bliver bulede og visner. Planter og gulv bliver klæbrigt af bladlusenes ekskrementer. Det ligger som en gennemsigtig opløsning af sukker på bladenes overside. Det kaldes honningdug. Derefter kommer en svamp og vokser i sukkeropløsningen. Bladenes overside bliver sort af sodskimmel. Honningdug og sodskimmel er karakteristiske symptomer fra alle luse-typer."
www.bib-info.dk/?id=131&c=&cat_id=15
Skrevet af: Steen C., 7. juli 2017 kl. 16.09
Tak for link, det var super.
Jeg granskede planten nøje efter og fangede et par af de voksne skadedyr med kameralinsen, som ses på billederne.
Jeg havde faktisk sat næsen op efter at have fundet et super sjældent eksotisk skadedyr, men jeg er desværre temmelig sikker på det er noget så kedeligt, som ganske almindelige bladlus:-(
Det mærkelige er, at selvom vi normalt har tusindvis af bladlus på planterne i haven, har jeg ikke tidligere set disse tomme skaller.
Skrevet af: Steen C., 7. juli 2017 kl. 16.10
Et billede mere
Skrevet af: Steen C., 7. juli 2017 kl. 16.10
Close up af en af synderne
Skrevet af: Ayoe B. P., 7. juli 2017 kl. 17.01
Det ER bladlus af en slags. Det du har fotograferet tidligere, er så bare et nymfehylster og derfor årsagen til at det ikke bevægede sig. ;)
De små sorte fluer du også snakkede om, er muligvis sørgemyg - de kan lide fugtig jord, hvor de lægger deres æg og kan udklække rigtig mange nye fluer hurtigt. Vand nedefra eller læg en cm. sand på overfladen, så de ikke kan nå ned til jorden og lægge deres æg.
Skrevet af: Steen C., 7. juli 2017 kl. 20.58
Jeg må give en gang insektsæbe mere og denne gang sprøjte på bagsiden af bladene.
Chilierne står i plantespande med indbygget vandkammer, så løsningen mod myggene må være en cm sand.
Tak for tippet
Skrevet af: Tom Andersen, 7. juli 2017 kl. 21.15
Det er en vanskelig kamp, vær forberedt på det.
Skrevet af: Steen C., 7. juli 2017 kl. 21.25
Kun en tåbe frygter ikke lus, men de får kamp til stregen...
Skrevet af: Malthe R., 8. juli 2017 kl. 10.09
Slettet af administrator 9. juli 2017 kl. 8.10.
Skrevet af: Steen C., 8. juli 2017 kl. 10.51
Ideen om at dyrke selv går lidt af fløjten ved at bruge sprøjtemidler i noget man selv skal spise.
Så planterne (jeg har 2 der er angrebet) får bare en gang sæbevand på undersiden af bladene og lidt sand i toppen, som forslået længere oppe i tråden og er det ikke nok bliver de bare kasseret.
Jeg har heldigvis masser af chili i fryseren fra sidste år:-)
Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2017 kl. 10.58
@Steen
Helt enig. Giften ud af hus og have!
Skrevet af: Ayoe B. P., 8. juli 2017 kl. 12.14
@Steen.... du kan evt. også flytte planterne udenfor (hvis de ikke allerede står ude) og spule planterne med koldt vand og på den hårde stråle. Det kan skylle de fleste voksne bladlus væk, inden du bruger insektsæbe og dermed hjælpe dig hurtigere over problemet (få voksne bladlus = færre nye nymfer. ;)
PS. Bladlus har 2 måder at formere sig på - via æg (som overvintrer) og via "fødsler" af nymfer. Nymferne er genetisk ens med den voksne, hvor paringerne giver æg (og deraf følgende genetisk variation).
Desuden, når man ser myrer på en plante med bladlus, så er det faktisk IKKE en god ting - for bladlus bliver passet som køer pga. honningduggen de producerer - så myrer kan beskytte bladlusene mod de rovdyr der går efter dem.
En anden nyopdagelse i myre/bladlus-forholdet, er at bladlusene faktisk kan kende forskel på myrere og kun vil give honningdug til de myrer de kender. ;)
.... just my 10 cent-input. ;)
Skrevet af: Steen C., 8. juli 2017 kl. 14.47
Jeg har allerede klaret planterne og havde faktisk spuling i tankerne, da jeg har prøvet det tidligere, men planterne er meget svage så jeg turde ikke, at sprøjte vand på dem, af frygt for de ville knække, så det blev kun til sæbevand.
Man kan også bruge stærkt nedkølet vand i en blomstersprøjte, men det fik jeg heller ikke gjort...
Jeg lader nu planterne stå ude en uges tid og håber de får besøg af mariehøner, eller andre insekter der kan tage livet af de overlevende lus og hvis jeg husker det, vil jeg poste billeder af de chili, jeg forhåbentlig når at høste i år:-)
Skrevet af: Mette Lund, 9. juli 2017 kl. 8.58
Jeg har selv haft held med at flytte planterne ud. Det kan de sagtens klare, hvis de står et lidt lunt sted.Desværre synes jeg, at chili og peberplanter er ret modtagelige/tiltrækkende for bladlus.
Skrevet af: Ayoe B. P., 9. juli 2017 kl. 11.28
Jeg har her i vinter haft 3 overvintrende chillier stående i mit vestvendte køkkenvindue, og her i foråret kom der så bladlus i dem (gennem vinduet). Først skyllede jeg dem og sæbede dem ind i insektsæbe og lod dem stå 3-4 dage i min havestue, så klippede jeg dem ret kraftigt ned og tog dem udenfor på en lun solskinsdag og spulede dem og gav dem endnu en omgang insektsæbe. Der stod de så et par dage (nu hovedsageligt overskyet) hvorefter jeg skyllede dem igen. De står nu ude i mine tunneldrivhuse i deres potter og skyder nye skud, blomstrer og er begyndt at sætte frugt igen. Så en uges behandling er hvad jeg har investeret i dem. ;)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvide dyr i chili