Forum

Nogen der kender den her?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Seersholm, 7. juni 2017 kl. 21.43

Mit lille æbletræ er under massivt angreb af disse små larver. Nogen der kender dem, og evt. en kur? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg er nybegynder, og glad for mit lille æbletræ.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. juni 2017 kl. 21.59

Jeg tror det er larver af spindemøl. Er der ikke også noget spind? Man kan bekæmpe dem insektsæbe. Sørg for at gennemvæde spindene.
Insektfri/spruzit burde også kunne tage dem. De to midler er de eneste private og økologer må bruge mod insekter på spiselige afgrøder.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. juni 2017 kl. 22.01

Hej.
Måske kunne det være dette æblespinnermøl

www.plante-doktor.dk/aeblespindemoel.htm

Vh. T&HPP

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Seersholm, 7. juni 2017 kl. 22.34

Tak Claus og Tilde. Jeg prøver at fjerne spind og larver manuelt i morgen :)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. juni 2017 kl. 22.44

@Claus.
Undskyld. Der var kryds på svarene, men to sjæle én tanke :-)
Vh. HPP

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. juni 2017 kl. 20.11

Hej Steen Seersholm

Jeg tænker at der er grund til at kigge lidt kritisk på biodiversiteten i og omkring din have med æbletræ, hvis du vil forebygge at problemerne opstår igen (lige nu kan du nok ikke gøre andet end at pille larver og spind væk fra træet).

Hvis der var gode yngle- og overvintringsforhold for mejsefugle og for blandt andet snyltehvepse ville spindemøl-larverne næppe optræde i massivt og skadeligt omfang.

Redekasser, grupper af tætforgrenede buskadser og et fuglebad kunne være gode ting at sørge for.
Overvintring for snyltehvepse, der kan udkonkurrere larverne kan du fremme ved at have kvas og afklip liggende året rundt i dynger eller som gærder. Ryd ikke for grundigt op om foråret og lad partier i haven være dækket af grønne og senere visne planter, så længe du ikke skal bruge arealerne til nytteplanter.
Der er store gevinster ved at beslutte sig for at skaffe gode livsmuligheder for mange forskellige dyr og planter - og det kræver mere omtanke end det kræver plads .....

Venlig hilsen
Lone

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juni 2017 kl. 21.52

Spindemøllene lægger en masse æg godt beskyttet af et sejt spind. Når de klækker arbejder larverne sig udad som en steppebrand. Der skal ikke ret mange hunmøls afkom til at gøre stor skade på nogle få dage.
Fuglene spiser selvfølgelig af dem, men det rækker altså ikke til at kontrollere sådan et angreb i tide. Jeg havde et stort angreb for et par år siden hvor der samtidig var en fuglerede i selve æbletræet.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. juni 2017 kl. 8.47

Hej Claus K Madsen

Nu bliver jeg lige lidt nysgerrig - hvilken fugl var det, som havde rede i træet ?

Venlig hilsen
Lone

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2017 kl. 9.44

Hej Lone. Jeg mener det var en solsort. Der er også alle mulige andre fugle i haven og omgivelserne. Vi bor i et gammelt villakvarter hvor alle havene er gamle og mange af husene giver mulighed for fuglereder i tagudhæng, vindskeder mv.
Æbletræerne er espalierede.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Seersholm, 9. juni 2017 kl. 11.39

Tak for alle svarerne. Det viste sit at problemet mere eller mindre løste sig selv. Da jeg kom i haven i går, var der stort set ingen spinderlarver tilbage, men til gengæld masser af blødvinger. Kan det være dem, der har spist spinderlarverne? Eller måske bare deres æg, og så har fuglene taget larverne?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Seersholm, 9. juni 2017 kl. 11.42

Hov. jeg mente selvfølgelig spindemøllets æg :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juni 2017 kl. 8.34

Hej Claus K Madsen

Solsort har først og fremmest jordoverfladen som sin "jagtmark" - den finder her hovedparten af sin føde i form af regnorm, snegle og insekter.

Anderledes er det med mejsefuglene, som mest finder føde oppe i buske og træer - de har larver, insekter og edderkopperpå menukortet.

Så i forhold til at få hjælp fra fuglene til regulering af spindemøllarver er det er klar fordel at have gode ynglesteder til mange forskellige mejsefugle - eksempelvis de mest almindelige: Blåmejse og Musvit).

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Nogen der kender den her?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Nogen der kender den her?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider