Forum

Nogen der kender den her?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Seersholm, 7. juni 2017 kl. 21.43

Mit lille æbletræ er under massivt angreb af disse små larver. Nogen der kender dem, og evt. en kur? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg er nybegynder, og glad for mit lille æbletræ.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. juni 2017 kl. 21.59

Jeg tror det er larver af spindemøl. Er der ikke også noget spind? Man kan bekæmpe dem insektsæbe. Sørg for at gennemvæde spindene.
Insektfri/spruzit burde også kunne tage dem. De to midler er de eneste private og økologer må bruge mod insekter på spiselige afgrøder.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. juni 2017 kl. 22.01

Hej.
Måske kunne det være dette æblespinnermøl

www.plante-doktor.dk/aeblespindemoel.htm

Vh. T&HPP

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Seersholm, 7. juni 2017 kl. 22.34

Tak Claus og Tilde. Jeg prøver at fjerne spind og larver manuelt i morgen :)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. juni 2017 kl. 22.44

@Claus.
Undskyld. Der var kryds på svarene, men to sjæle én tanke :-)
Vh. HPP

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. juni 2017 kl. 20.11

Hej Steen Seersholm

Jeg tænker at der er grund til at kigge lidt kritisk på biodiversiteten i og omkring din have med æbletræ, hvis du vil forebygge at problemerne opstår igen (lige nu kan du nok ikke gøre andet end at pille larver og spind væk fra træet).

Hvis der var gode yngle- og overvintringsforhold for mejsefugle og for blandt andet snyltehvepse ville spindemøl-larverne næppe optræde i massivt og skadeligt omfang.

Redekasser, grupper af tætforgrenede buskadser og et fuglebad kunne være gode ting at sørge for.