Skrevet af: Janni Gormsen, 5. maj 2017 kl. 14.47
Sidste år havde vi hvepse i udhænget. Vi kontaktede en skadedyrs bekæmper, der til sidst endte med at lukke hullet til efter han havde været der to gange og rodet og sprøjtet en masse gift. Det resulterede i de kom på loftet, men også ind i stuen og på drengens værelse, heldigvis kun et par stykker af gangen.
Men jeg synes jeg kan høre lidt summen ind imellem ved udluftningshullet de kom ind ved sidste år. Kan de bo samme sted igen i år? Vi venter en lille om få dage så ville være trist at sku bøvle med det igen. Hvad kan jeg evt gøre inden der kommer for mange hvepse i boet?
Hilsen Janni
Skrevet af: Tilde P., 5. maj 2017 kl. 16.14
Hej Janni.
Det er det helt rigtige tidspunkt at gøre noget ved kommende hvepsebo på nu.
De nye dronninger er alene om det første kuld arbejdere og skal derfor ud i det fri, hvor hun så er sårbar.
De bygger altid et nyt bo, men det kan godt være samme sted som sidste år, hvis der er plads.
Hold øje med indgangen fra sidste år eller andre steder om der er trafik ud og ind. Hvis der er en ny dronning der bruger hullet, så svirp hende en med en fluesmækker.
Hver dronning man kan få ram på nu er et bo mindre i den kommende sommer.
Vh. T&HPP
Skrevet af: James F., 6. maj 2017 kl. 8.19
Skynd dig at stille - og hænge nogle hvepsefælder op. Du kan finde mange enkle løsninger på nettet. En overskåret engangs 1½l. plastflaske er nem at lave. Lokkemiddelet kan være saftevand eller sodavand.
Sæt massivt ind nu, så slipper du for giften.
Held og lykke med jagten og den lille ny. :)
Skrevet af: Lars Holt, 6. maj 2017 kl. 8.35
Jeg er ikke sikker på at hvepsefælder virker om foråret.
Det er jo underlødig kost vi tilbyder. Jeg ser hvepsene spise kållarver om sommeren.
Det er først om efteråret, når yngelen er opvokset og der er gjort klar til overvintring, at hvepsene går på søde sager.
Men der er ikke noget forgjort i at prøve.
Der mangler lige en dråbe sulfo i anbefalingen. Det skal nedsætte overfladespændingen, så hvepsen lettere bliver fanget i "vandet" hvis den kommer for tæt på.
Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2017 kl. 8.53
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tilde P., 6. maj 2017 kl. 8.54
Hej.
Enig med Lars Holt. De går ikke efter sukkerstoffer nu. De fodrer yngel med animalske ting.
Jeg har nogle gange fået fat i dronninger her om foråret, når de gnaver frønnet træ til at bygge bo af. Lyt efter gnavelyde fra f.eks. ældre plankeværker o.l.. Lyden kan høres på temmelig stor afstand og vær der så med fluesmækkeren.
Det er nu der skal ske noget, hvis større problemer skal undgås senere. Har dronningen først fået opfostret nogle arbejdere bliver hun inde i boet.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Jonas Rasmussen, 8. maj 2017 kl. 9.59
Hej Janni,
Uanset hvad du gør, vil jeg anbefale dig, at du går udenom sprøjtegift. Som Tilde skriver, kan du faktisk nøjes med en fluesmækker, hvis du finder dronningen.
Læs denne artikel: www.msn.com/da-dk/livsstil/hus-og-have/11-tips-til-at-slippe-af-med-skadedyr-i-haven/ar-BBA7yyQ - Den kommer med en masse gode råd, som man kan gøre nytte af med alt fra køkkenet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvepse i udhæng, og ind i huset