Forum

Nelliker imod fluer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 1. marts 2017 kl. 9.58

Hej!

Jeg har fået små sorte fluer i mine indendørs chilier. Jeg læste at man kan proppe nelliker ned i jorden ved hver plante, og at det skulle løse problemet? Er det en skrøne? Vil helst være så øko omkring bekæmpelsen som muligt! :)

Vh Anne

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. marts 2017 kl. 10.11

Fluerne orienterer sig ved lugtesansen, så kraftig duftende planter vil forvirre dem, og have en vis effekt på angrebet.
Og ser det pænt ud, er der jo intet mistet ved at prøve.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. marts 2017 kl. 10.13

PS spul chilierne grundigt i koldt vand, lige inden du planter skræmmeplanter. Du skal have fluerne væk, og så er ideen, at de ikke kan finde tilbage.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 1. marts 2017 kl. 10.32

Ok, tak for svar. Hvad kan man ellers gøre, i tilfælde af at nellikerne ikke virker? Jeg kan ikke vande nedefra, sådan som der foreslås i andre tråde, da potterne har leca-kugler i bunden, og planternes rødder er ikke lange nok endnu (plantede dem i større potter for en uge siden).

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. marts 2017 kl. 10.53

Det er ikke fluer men de såkaldte sørgemyg , prøv med insektsæbe , ellers skift jorden ...........

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 1. marts 2017 kl. 11.26

Jeg har sprøjtet planterne med insektsæbe, men ville det måske være en idé at sprøjte ovenpå jorden? Kan planterne tåle det?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. marts 2017 kl. 14.44

Jeg har fundet et råd her mod sørgemyg, hvis det er det, det er. Jeg mener nemlig også, at bananfluer kan sværme om planter - eller måske er det bare mig, der ikke kan se forskel ;-)

"Limfælder

Der findes specielle limfælder til sørgemyg, som man med fordel kan anvende indendørs og i drivhuse. Fælderne er effektive, fordi de aktivt bekæmper sørgemyggene samtidig med at de giver dig mulighed for nemt at overvåge problemets omfang (jo flere sørgemyg der er i fælderne, jo større er problemet). Fælderne sættes på pinde i plantejorden.

Man kan også skære en kartoffel over på midten og lægge den overskårne side (ikke siden med skræl) ned i jorden; larverne vil begynde at æde af kartoflen, hvis de er til stede. De halve kartofler kan også bruges til at lokke sørgemyggenes larver væk fra planterødderne. Efter kartoflerne har lægget i jorden et par dage, bør man kassere dem og erstatte dem med friske kartoffelstykker"

Hele artiklen er her:

www.pestlex.com/da/soergemyg

Ps. Jeg læste også engang et råd om at lægge et lag fint sand oven på jorden. Det skulle bevirke at de udklækkede larver ikke kan komme op af jorden.
Jeg har dog ikke selv afprøvet det.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. marts 2017 kl. 14.49

Ps teksten er kopieret. Jeg ville aldrig selv skrive at "kartoflerne har lægget i jorden" - men derimod ligget :-)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 1. marts 2017 kl. 14.53

Tak for rådet Anne-Grethe! Og for info om kopiering - nu er jeg tilfældigvis dansklærer, så den sætning skurede også i mine øjne ;)

Vh Anne

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. marts 2017 kl. 15.51

Man kan få nematoder mod sørgemyg. Det er biologisk middel som skal udvandes på jorden. Det koster et par 100 kr skal du regne med.
Jeg har ikke erfaring for hvor godt det virker, men potter som står indendørs burde i teorien give optimale betingelser for nematoderne.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 2. marts 2017 kl. 20.22

Jorden må heller ikke være for våd, for det synes sørgemyggene rigtigt godt om. Vær trods alt glad for, at det "kun" er sørgemyg. De slår ikke planten ihjel. Jeg ville personligt ikke ofre hundreder af kroner på at bekæmpe nogle sørgemyg. Havde det været bladlus, havde det været en anden sag...

Nyt svar til emnet »Nelliker imod fluer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Nelliker imod fluer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider