Forum

Hvad skal jeg gøre ved min Kaktus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Borg, 27. februar 2017 kl. 14.19

Hej. Min kaktus er begyndt at blive lidt brun i toppen. Hvad kan det skyldes og hvad kan jeg gøre ved det? Ønsker ikke at miste den, da den er stor og flot :)

Håber nogen kan hjælpe :)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. februar 2017 kl. 17.33

Er det brune område blødere end resten af kaktussen ?
Jeg tænker, om den kan være begyndt at rådne indefra ?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. februar 2017 kl. 17.45

Den ser noget ranglet ud , for lidt lys og for meget varme og overvanding , Kaktuser skal overvinter lyst og køligt og stort set ingen vand , det kan godt være begyndende rådentskab..............

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Borg, 27. februar 2017 kl. 23.46

Ja, det brune område er blødere.

Jeg har været i Barcelona og er netop kommet hjem. Kaktussens 'gren' begyndte åbenbart at veje meget, således den er tippet, dog uden at vælte, da den støttede sig på kanten af en kommode. Da jeg kommer hjem retter jeg den op. Kan den rådne så hurtigt? Er der noget man kan gøre at redde hele kaktussen eller noget af den? :)

De andre kaktusser jeg har i samme rum, har det alle fint.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. februar 2017 kl. 11.02

Råd i kaktus kommer som regel nede fra rodzonen , jeg ville give den er lang tør periode , kaktus er meget let at formere , hvis du skærer sideskudet af og lader det ligge og tørre i ca 10 dage og så planter det i grusblandet blomsterjord så har du en ny kaktus .
Hvis du skærer toppen af med det brune så vil kaktusen reagere med at sætte flere nye siddeskud af i toppen , som man senere kan bruge som stiklinger , det er en måde at forynge kaktus på.
Kaktuser er meget lyskrævende , så et godt sydvindue er det bedste sted at dyrke kaktuser og så er der jo også de flotte blomster at se frem til...................

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Borg, 1. marts 2017 kl. 8.46

Jeg har nu skåret armen af og lagt den til tørre. Nu ser kaktussen ud, som på billedet. Er der noget jeg skal være opmærksom på eller har den det fint? :)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. marts 2017 kl. 10.58

Det ser fint ud , lige så snart såret på stiklingen er tørret ind , dannet callus , så er den klar til at blive plantet i let fugtig jord.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Borg, 2. marts 2017 kl. 9.06

Hej Sven. Sidste billede er af den raske kaktus, hvor den syge arm blev skåret af :) Stadig alt i fineste orden? Tænker om jeg skal gøre noget, være opmærksom på noget eller noget helt tredje?

Den 'syge' arm ligger til tørre :)

Nyt svar til emnet »Hvad skal jeg gøre ved min Kaktus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad skal jeg gøre ved min Kaktus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider