Forum

Meldug på mine Paletblade.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 5. november 2016 kl. 0.34

Jeg har til min skræk opdaget meldug på en del af mine paletblade og er nu blevet ret nervøs, fordi jeg har læst mig frem til, at det smitter rigtig meget og jeg har mange paletblade og vil nødig miste dem allesammen. Så mit spørgsmål er: Hvad skal jeg gøre/bruge af midler, for at (forhåbentlig) redde mine planter?
Nogle midler der er bedre end andre, evt. noget man selv kan fremstille/blande ?? Gode råd modtages hjertensgerne. Tak

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. november 2016 kl. 6.26

Jeg ville måske prøve atamon, når vi er inden døre.

Dine planter står meget tæt - det øger risikoen og letter smitten.
Har de optimale forhold, som f.eks. dræn, i "potterne"?

www.plante-doktor.dk/meldug.htm

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. november 2016 kl. 9.51

Er du sikker på, at det er meldug?
Jeg kan se, at der er blade, der er krøllede i kanten, men jeg kan ikke se meldug - men det kan skyldes, at billedet er taget på for stor afstand.

Andre midler mod meldug kan være mælk (lugter lidt!), bagepulver eller sprøjtesvovl(gør det evt. udendørs).

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. november 2016 kl. 10.01

Hej Marianne jeg tror ikke på at du har meldug i dine Coleus planter, men det er nok mere mistrivsel fordi de står i gennemsigtige potter/plastikkrus, de færreste rødder vil vokse ud i lyset fra en potteklump. Med en lup synes jeg at kunne se et par enkelte solskoldninger. Hilsen Henry G.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. november 2016 kl. 12.50

@Marianne

PS
Jeg tager din egen diagnose for gode varer og har ikke gennemgået billedet med lup. Kan ikke se noget på billedet ud over den store plantetæthed og de utraditionelle "potter".

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 5. november 2016 kl. 19.18

Grunden til at planterne står tæt, er fordi jeg lige havde samlet dem allesammen for at tjekke hver især for meldug og lige sprøjte dem med en opvaskemiddel/vand blanding og fordi disse billeder jeg havde lagt ud på Nettet, fik én til at kommentere, at jeg har meldug i mine planter (Se foto)

Mine paletter står i en kaktus/stiklinge jord iblandet perlite.

Hvis man skal forsøge med Atamon, er det så kun ren Atamon eller skal det fortyndes med vand og hvad med evt. blandingsforhold?

Solskoldninger er der muligvis nogle stykker af..

Bagepulver er god til mange ting, men jeg forsøgte engang at bruge det til en citronplante jeg havde og den døde af det, så jeg har lidt respekt for bagepulver til planter...
Mælk tror jeg vil lugte ganske forfærdeligt i vores spisestue...

Jeg troede planterne havde det fint i plastikkrus, da de fleste i de krus kun er store stiklinge, men måske jeg tager fejl deri og skal ompotte til almindelige brune plastikpotter.

1000 tak for Jeres gode råd og hjælp.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 5. november 2016 kl. 19.20

Endnu et billede

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 5. november 2016 kl. 19.20

Og et mere

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 5. november 2016 kl. 19.21

Og sidste billede

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. november 2016 kl. 21.10

Opskriften med Atamon fra Magnus står i linket: 4%

Ja, dine planter ser ud til ikke at have det så godt. Kender ikke planten, så jeg kan ikke bidrage yderligere.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 5. november 2016 kl. 22.09

Undskyld omkring spørgsmålet med Atamon, men jeg havde ikke klikket/set linket nedenunder i indlægget. :).
Nu fik jeg læst at det er 40 ml pr. liter vand. Tak for oplysningen.

Alle planter på billederne er forskellige Coleus´er (Paletblade)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. november 2016 kl. 22.27

Hej Marianne dine Coleusblade ser helt normale ud efter årstiden, når lyset bliver svagere i efteråret ændrer farverne sig også på bladene, men det er ikke sikkert du kan overvintre alle, da de kan være vanskelige hvis de ikke får lys nok, men til foråret bør du lave nye stiklinger og potte dem i normale potter i en god næringsrig muldjord. Vær varsom med at sprøjte opvaskemiddel og bagepulver på bladene, da det lukker porerne i bladene der derefter visner på gr. a. iltmangel. Hilsen Henry G.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 5. november 2016 kl. 22.33

Hej Henry G.
1000 tak for responsen, men mener du at mine paletter IKKE har meldug, som jeg ellers fik at vide af en anden Coleus samler, at de har??

Jeg ved godt, at bladene skifter farve om vinteren. Kulde og mangel på lys, påvirker jo planten og ligeledes er det ikke alle Coleus der er lige nemme at overvintre. Altid rart, at man kan lave nye stiklinge, men jeg mener ikke, at det ville være godt at tage topstiklinge fra en Paletblad der har meldug, medmindre du mener at det ikke er meldug de har?
Det ville glæde mig meget, men hvad er så de hvide pletter på stilk og blade?

Mvh. Marianne K.

Nyt svar til emnet »Meldug på mine Paletblade.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Meldug på mine Paletblade.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider