Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2016 kl. 20.25
Der findes næsten en meldugsart for hver planteart. Mine to petuniaer, som jeg beundrede i går, ligger hårdt befængte med meldug i en skraldesæk i dag, for ikke at smitte videre. Jeg tænker at den varme stillestående luft har fået gang i udviklingen, siden jeg ikke opdagede melduggen i går.
Nu tænker jeg på om jeg kan bruge jorden fra krukkerne andetsteds i haven, og om jorden bærer smitten?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 24. september 2016 kl. 18.27
Du skal blot bruge jorden til andre planter, for som du selv skriver er meldug artsspecifik.
Skrevet af: Nina Olesen, 7. december 2016 kl. 10.15
Hej derude!
Er der nogen der har forslag til hvad jeg gør ved mekdug på roser? Har prøvet et råd med kærnemælk, men det er da noget værre grisseri😞. Vores gråmalede hus blev ikke pænt at se på.
Hilsen gartnerdatteren
Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2016 kl. 10.35
Du kan f.eks. bladgøde dem med sprøjtesvovl (1- max 6 gr./l), men du skal gøre det inden du ser angrebet.
Hvis du har været hårdt ramt i år, kan du sprøjte hver 14. dag fra udspring.
Ved brug af mælk vil jeg foreslå noget, der ikke er så klumpet som kærnemælk (aht. påførslen), f.eks. skummetmælk. Mælk skal påføres som sprøjtesvovl.
Skrevet af: Nina Olesen, 7. december 2016 kl. 10.41
Tak, Lars Holt.
Det vil jeg prøve. Hvor køber man sprøjtesvovl? Har aldrig hørt om det.
Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2016 kl. 10.56
Jeg har købt mit af en anden vinavler.
Prøv evt. www.vinmager.dk
I DLG er mindste pakke sikkert 25 kg.
Skrevet af: Claus K Madsen, 7. december 2016 kl. 16.03
Sprøjtesvovl kan fåes på de fleste planteskoler. Jeg har ikke set andre produkter end det der hedder "Svampefri" fra Ecostyle. Du kan se på deklarationen at det er svovl og det fremgår vist også af embalagen at det er godkendt til økologi.
Hvis du køber det i pulverform får du brug for en vægt der kan veje med 0,1g nøjagtighed, så overvej den færdigblandede.
Skrevet af: Karna Maj, 8. december 2016 kl. 10.43
Jeg har ikke meldug på mine to roser. Måske fordi jeg ikke går op i roser. De vokser bare som de bedst kan, der hvor de står. Men de blomstrer fint hvert år. Jeg tror det er den manglende gødning, der gør udslaget. For jeg kan se i andre haver, at jo mere man går op i rosendyrkningen, jo større og flottere planter, jo større er risikoen for at de får meldug. Det kan også være rosernes placering tæt på huse, der er afgørende. Planter der mangler vand, angribes nemmere af meldug.
Skrevet af: Gartner Duun, 8. december 2016 kl. 12.31
Er det ikke nemmere at prøve med skummemælk??.
du er også velkommen til at komme forbi og få noget svovl hos mig .Jeg har rigeligt. Bor i Køge.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Meldug tager ved lynhurtigt.