Forum

Rødbrune områder i græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 18. september 2016 kl. 17.20

Vi har nogle problemer med vores græsplæne. Den er både foran og bagved huset. I foråret fik vi vertikalskåret pga meget mos. Med det samme eftersåede vi og gav gødning. Målte pH og den var 6 og 6 1/2. Omkring juli begyndte vi at få rødbrune områder i baghaven, og vi gav gødning, som også hjalp. Lidt senere begyndte det samme at ske i forhaven, og vi gav også gødning der. Det har også hjulpet, men nu ser forhaven igen ikke ret godt ud. Jævnt over hele området, mest hvor solen er på, er der disse rødbrune områder. Vi ved ikke om det er rødtråd, og hvis det er ved vi ikke hvad vi skal gøre ved det. Jeg har gravet en firkant op, og det ser ikke ud til at der er dyr eller larver under græsset. Er der nogen der kender til dette og ved hvad vi kan gøre ved det? Vi er bange for om hele haven måske bliver brun. Vi er ved at sælge hus, så haven betyder noget. Vi har ca 600 kvm græs.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2016 kl. 21.15

www.plante-doktor.dk/roed%20traad.htm
Din græsplæne har sikkert denne sygdom
Ingeborg

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 18. september 2016 kl. 21.50

Det tror jeg også. Men jeg vil meget gerne gøre noget ved det. Gødning er åbenbart ikke nok. Må man komme gødning på en gang mere, altså tredje gang, nu hvor vi er i september?

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2016 kl. 22.08

Er du ikke ude i noget panik?

En miljø- og klimainteresseret køber vil måske lade plænen springe i blomstereng og vil være rigtig ked af mere gødning.

Hvis du bekymrer dig om en brun plet i græsplænen i forbindelse med et hussalg, må huset være helt perfekt!!

Det er efterhånden et mindretal der ser noget godt i sådan en photoshop-plæne :-D

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 18. september 2016 kl. 22.35

Jeg har stillet et seriøst spørgsmål omkring min græsplæne, som får flere og flere brunrøde pletter. Hvis du ikke kan svare mig på spørgsmålet, behøver du slet ikke skrive noget. Måske der findes nogen, som har meget erfaring med græsplæner. Det er dem jeg spørger!

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2016 kl. 23.10

Jamen dog!

Jeg ved så meget om græsplæner, at der til evig tid i alle plæner dukker svampesygdomme m.m. op, som du ikke kan gøre noget ved, med mindre vi skal over i brugen af pesticider og det er vel ikke der du vil hen her i dette forum?

Mit svar er ganske seriøst ment, er du ikke i panik?

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. september 2016 kl. 23.40

Kan det evt bare være tørke? Ved rød tråd skulle man jo kunne finde selve svampen. Mig bekendt har private ikke mulighed for at bekæmpe svampesygdomme i græsplænen med pesticider, Tom. Jeg er i hvert fald ikke stødt på sådan et middel.

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2016 kl. 23.52

Nej ikke salg af midlerne til private for gør det selv....det har du ret i.

Hvis man selv kan finde ud af at måle pH, så håber jeg da virkelig også, at man kan stikke en finger i jorden og måle tørke :-D

Las os håbe på et minimalt tab i ejendomsværdien!

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2016 kl. 6.51

I denne artikel beskrives sygdommen som normal for årstiden og ikke noget der kræver andet end gødning og vertikalskæring.
rasenblog.ch/blog/rotspitzigkeit-eine-einfach-zu-bekaempfende-rasenkrankheit/
Vores siperplæne havde også mange gule plamager for en måned siden. Jeg kunne dog ikke finde nogen røde svampe. Plænen fik gødning og vertikalskæring. Nu er den fin igen. Jeg har også givet gødning med 6 ugers mellemrum 2 gange. Sidst for 14 dage siden.
Jeg tror at gødningen er blevet udvasket på grund af for meget regn. Vi har lerjord. Græsset var meget tæt, da vi også har vertikalskåret i april måned med eftersåning af 13 kg græs på
700-800 kvadratmeter. Jeg har også eftersået et par bare pletter nu.
I går har jeg stukket kanter af og er forbavset over at der nogle steder er knastørt og andre steder meget fugtigt. Der er mange, der råder til gødning i september, men sparsomt.
Ingeborg

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2016 kl. 7.05

Til alle, som kritiserer at nogen holder af en fin græsplæne. Enhver kan have en hobby. Vi er nogle stykker, som har en hobby i at græsplænen er fin,grøn og tæt. Hvorfor denne hetz?
Vi har udover græsplænen alle de biodiversiteter man kan tænke sig: 6 store kvasbunker, udgåede træer, kompostering i stor stil, vand på flere måder, overhovedet ingen bar jord, 3 rækker store træer, hasselhegn, krat osv. Vi har et rigt dyreliv, mange forskellige fugle, insekter, sommerfugle....... Og en pindsvinefamilie, det hele bundet sammen af en fin græsplæne, elsket af solsortene.
Ingeborg

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 19. september 2016 kl. 8.50

Hørt Hørt
Ingeborg

Vibeke
Det kan godt være rød tråd men også fusarium.
Jeg vile prøve at give græsset en smule gødning.
En tommelfingerregel er at man kan gøde sit græs til 1oktober. Så kan græsset nå at bruge det inden det går i dvale.
Hvis det er fusarium er der ikke noget at gøre.
Der findes ingen midler der kan gøre noget ved det.
Mvh

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. september 2016 kl. 9.45

Det er for mig en underlig snak, det om hvor tit man kan gøde. Det tyder på, at I bruger kunstgødning.
Man skal gøde, når planterne mangler gødning, og kan nå at bruge den inden vinteren - selv om vi ikke ved, om vi får nogen vinter!
Ved at bruge organisk gødning sikres en jævn fordeling af gødning, der frigives langsomt og i takt med, at planterne skal bruge den.
Man kan gøde hver uge, hvis man blot bruger tilstrækkelig lille mængde.
Overgødning får planterne til at se sunde og kraftige ud i første omgang, men de bliver mere modtagelige for angreb af skadedyr, svampe og sygdomme.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 19. september 2016 kl. 10.50

Nu kan jeg ikke vide hvad andre gøder med men jeg bruger kompost og en organisk gødning.
For lidt gødning giver også problemer med svagt græs med div. sygedomme tilfølge.
Mvh

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. september 2016 kl. 13.08

Og jeg gøder slet ikke...

Men jeg klipper i to tempi: Højt skær, så lavt skær (ligesom bioklip). Afklip er jo en slags gødning, og så må kattene/naboens høns åbenbart give et tilskud i en mere organisk form. ;-)

Mvh
Tine- der aldrig har mystiske pletsyge-bekymringer... :-)

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 19. september 2016 kl. 13.44

Tak for svarene Ingeborg og H. Christensen. Prøver med en lille smule gødning. Ham der vertikalskar brugte organisk gødning. Det jeg har nu er Turfline kalk + gødning. Håber det er godt nok.
Vh Vibeke

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 19. september 2016 kl. 13.45

Også tak til Lars Holst!
Vibeke

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. september 2016 kl. 7.31

Græs begynder at gro, når jordtemperaturen er omkring 7 grader. Det må så også betyde at det stopper med at gro, når jordtemperaturen er 7 grader? Det er den vel næppe omkring 1. Oktober - og vel slet ikke i år.
Er der nogen målinger på jordtemperaturer i forhold til lufttemperaturer når vi nærmer os vinteren?
Vi har haft ekstrem varme i september. Jeg antager derfor at græsset vil fortsætte med at gro i længere tid i år.
Ingeborg

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 20. september 2016 kl. 10.24

Det er også mere mangel på lys der stopper væksten.
Men mildt vejr og lidt for meget kvælstof godt for græs til at forsætte væksten.
Mvh

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 20. september 2016 kl. 10.25

der skal så stå " kan godt "
Mvh

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. september 2016 kl. 12.52

Græsset stopper væksten, når dagtemperaturen er på 8-9 grader, har jeg læst mig til. Så står solen vel også så lavt, at fotosyntese er besværlig.

Men i disse GW-tider, skal man nok intet forsværge.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 21. september 2016 kl. 10.58

Jeg vil gerne spørge om der er nogen, der kender til en græssygdom Antraknose? Der er en fra dlg der har skrevet, at det nok er det i min græsplæne. Hvad man kan gøre for at stoppe udviklingen?
Vh Vibeke

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 21. september 2016 kl. 15.23

Nu er det mange år siden jeg har set anthracnose men derfor kan du godt have fået det.
Så skal du have luftet. Jeg bruger en entreprenør greb eller en god grave greb.

www.turfgrass.dk/sites/turfgrass.dk/files/uploads/publikation/2011/huller20i20jorden_ashx_pdf_19353.pdf

Luftning hjælper så også på mange andre områder.
Mvh

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. september 2016 kl. 16.14

@H Christensen

En meget rammende indledning i dit link:

"Sygdomme i grønsværen er mest almindeligt,
på meget vedligeholdt tæt græs
specielt golf greens."

:-D

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 21. september 2016 kl. 17.27

Og hvad er almindeligt?
Nu er denne artikel hvist skrevet i 2008 hvor der stadig var fungicider til rådighed der virkede.
I dag har profesionelle få midler og ingen virker særligt godt.
I dag ved vi næsten hvordan vi skal undgå at få svampeangreb på golfbanerne.
Som jeg skrev i indlæg 22 er det mange år siden jeg har set anthracnose fordi plejen er lagt om.
Jeg passer min prydplæne som en fairway, lav klippehøjde, rigtig gødning, rigtige græsser, luftning og topdresning.
Har ingen svampeangreb, meget lidt mos og meget lidt ukrudt.
Har faktisk ikke luget i år, for jeg prøver med en græs der kan kvæle det og holde det væk.
Mvh

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2016 kl. 13.57

Jeg vil så gerne se et par billeder af Tom Andersens økologiske have. Gerne med et par mennesker, der bruger den til leg, krocket, stangtennis, vikingespil osv.
Ingeborg

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2016 kl. 16.06

Det tror jeg gerne Ingeborg, men den oplevelse vil jeg skåne mig selv, min familie og læserne af havenyt for :-D

Jeg vil dog love dig, at jeg inden årsskiftet vil vise lidt billeder af min første erfaring med at dyrke sukkerod!

Nyt svar til emnet »Rødbrune områder i græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rødbrune områder i græsplæne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider