Forum

Jordbær planter ser mærkerlige ud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Hansen, 30. juli 2016 kl. 21.03

jeg har avlet jordbær i en del år efter hånden og hver 3 år skifter jeg ud og bruge stiklinger og sætter dem så jeg er selvforsynet men men i år er der noget galt med det det har været lidt de andre år men slet ike så slemt mine planter se underlig ud måske syge og jeg ved ikke hvad jeg tiller om med dem selv mine stiklinger ser sådan ud efter kort tid nogen der ved hvad der er galt de står i et stort højbed

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Hansen, 30. juli 2016 kl. 21.03

et biled mere

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2016 kl. 21.22

Skadedyr, måske snegle. Besøg lanterne ved mørkets frembrud og medbring en lygte, så får du det sikkert afgjort.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Hansen, 30. juli 2016 kl. 21.25

jeg døjer meget med vinbjerg snegle i mine bed på trods af jeg har noget tape på som skal undgå de kommer op i bedet

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2016 kl. 23.55

Hverken kobber- eller gaffatape hjælper mod snegle :)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2016 kl. 8.07

Jeg synes mere, at det ligner larvegnav - ved dog ikke lige, hvad det er, der kan lide jordbær :(

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2016 kl. 10.14

Ja, jeg har mange snegle og jordbærplanterne rører de stort set ikke - heller ikke bærrene. Måske er det bladhvepselarver:

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1063749&ForumID=11

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Hansen, 31. juli 2016 kl. 10.26

der kravler mange snegle dem med huse på rund i bedet det er det der får mig til at mistænke det er snegle men er ikke sikker på det er dem som laver alt den balade

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2016 kl. 10.51

Har du været på aftenbesøg?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2016 kl. 18.16

Jeg tror mere på larvegnav, sådan som det ser ud, hvor bladnerverne lades tilbage.

Har haft både dræber- og vinbjergsnegle i mine (står i krukker) jordbær, og i år fik vi ikke et eneste bær, men bladene er aldeles ugnavede... :-(

Pøj pøj med at finde synderne!

Mvh
Tine

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 31. juli 2016 kl. 18.33

Tænk også på ørentviste på denne årstid. De er kun fremme om natten, så se efter med lys.
Vh. T&HPP

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. juli 2016 kl. 22.57

Jeg har set noget lignende på et par af mine planter. Jeg nåede at se nogle små (ca. 3 mm lange) larver inden angrebet ret hurtigt gik i sig selv.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2016 kl. 9.54

Bladene ligner mine kålplanter, der er gnavet af jordlopper.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Hansen, 15. august 2016 kl. 20.58

Hullerne i Jordbærbladene ser for mig ud til at noget bidder i rodnettet af planterne, men jeg husker ikke hvad, og hvilket man bekæmper ondet med, men det ved en konsulent helt sikkert

Nyt svar til emnet »Jordbær planter ser mærkerlige ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Jordbær planter ser mærkerlige ud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider