Forum

Må jeg smide larver i komposten?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille H., 25. juli 2016 kl. 1.32

Jeg har fået grønne larver i mit drivhus. Mange! Og de laver tusindvis af huller i bladene.
Jeg samlede mange i dag, men vidste så ikke, hvad jeg skulle gøre af dem. Er lidt pivet hvad angår aflivning af dyr, sorry.
Jeg endte med at smide dem i min kompostbeholder, men er det en dum ide? De kan jo evt. kravle ud af de små huller igen, men der er langt til drivhuset derfra, og jeg tænkte at de kunne nå at gøre gavn i komposten? Eller lægge en hulens masse æg og måske ødelægge komposten?
Svar ønskes hurtigst muligt, da jeg sikkert kan finde mange larver dagligt i øjeblikket.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2016 kl. 7.18

Der sker intet ved at smide dem i komposten.
Det er sandsynligvis uglelarver (natsværmer) af en art og ikke mange overlever turen i komposten. Dem der overlever og forpupper sig, vil så udvikle sig til nye natsværmere. I teorien vil de så kunne lægge æg på dine planter næste år - i teorien!

Larverne lægger ikke æg - de æder sig store og fede, så de kan forpuppe sig og forvandles til en natsværmer eller en dagsommerfugl af en art.

Du gør det rigtige ved at indsamle dem - du kan evt. fodre fuglene med dem.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2016 kl. 17.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Må jeg smide larver i komposten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Må jeg smide larver i komposten?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider