Forum

Hvilken gavnlig svamp mod meldug?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juni 2016 kl. 18.22

Det er mit indtryk, at den bedste metode til bekæmpelse af svampeangreb er at udkonkurrere de skadelige svampe med uskadelige svampe.
Kan en her fortælle mig, hvilken svamp, der kan nedkæmpe meldug (i vin)?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2016 kl. 18.41

Lars, jeg ved det ikke, men det er vildt spændende område. Jeg er overbevist om, at f.eks. mykorrhiza har effekter på planternes sundhed. Se denne tråd, som har udspring i Frankrigs målsætning om at reducere pesticidforbruget:

www.researchgate.net/publication/278794850_MECHANISMS_INVOLVED_IN_MYCORRHIZAL_WHEAT_PROTECTION_AGAINST_POWDERY_MILDEW

Kan man købe "gode" svampekulturer?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. juni 2016 kl. 19.04

For snart mange år siden, blev der opdaget et stof . et Strobin. i en svamp, som havde effekt på forskellige bladsvampe. Det blev fremstillet syntetisk og bruges i dag i landbrug og gartneri.
Jeg har ikke den oprindelige svamps navn som paratviden men der kan søges videre på: Amistar og Comet.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juni 2016 kl. 20.12

Der findes godkendte midler med Trichoderma harzianum. Jeg går ud fra de også er øko-godkendte, men har ikke checket.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2016 kl. 20.34

Hans, det er kun delvist rigtigt. Det naturlige stof var ikke stabilt og BASF konstruerede "noget lignende" i laboratoriet og det er de skadelige stoffer, som bruges i dag.

Dem er der ikke noget interessant ved ud over den anekdote til "naturen", som du prøver at spinde.

Stofferne er syntetiske, miljøfremmede og miljøfarlige, som alle de andre pesticider du bruger og har brugt.

Det naturlige stof kunne tænkes at kunne overføres imellem svampen, der danner svamperod og så værtsplanten på en måde, hvor det ikke nedbrydes af lys m.m.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2016 kl. 20.37

www.bioplant.dk/produkter/mikrobiologi/supresivit.aspx

som Claus er inde på ser til gengæld spændende ud. Har nogen prøvet det?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 24. juni 2016 kl. 21.02

OSMO.DK gør i forskellige ting med svampe og jeg ved at han har arbejdet med et Hollandsk firma samt Novo nordisk . Prøv og ring eler skriv til ham. Han hedder Carsten Marker.

For nogle år siden fik jeg nogle prøver med svampe som satte gang i rodvæksten på mine æbletræer .Det var fremstillet af Novo. Ellers har Carsten svampe som bekæmper alger i havebassiner og vistnok noget til drivhuse . Om han så lige har noget til din vin ved jeg ikke men han ved med stor sandsynlighed hvad der røre sig på området .

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2016 kl. 15.18

Hej Tom.
Jeg kunne ikke læse artiklen, men jeg er fortsat meget positiv på mykorrhiza. Det er mit indtryk, at den er gavnlig for planternes sundhed, fordi den er røddernes forlængede arm.
Men jeg går ud fra, at der også må være gavnlige svampe, der lever på blade og frugter, og som kan udkonkurrere meldug.
Efter at jeg har lavet mere biodiversitet i min vinmark har jeg kun samme smitte tryk, som tidligere, men kun med en enkelt sprøjtning med 1 o/oo sprøjtesvovl (Det anbefalede er 3 o/oo).
Mælk og også gavnligt, men om det er mælkesyrebakterierne er jeg ikke klar over. Og om de har overlevet fra tidligere år, ved jeg heller ikke.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2016 kl. 15.20

Hej Hans/Tilde Pige.
Det er ikke et kunstigt middel, jeg er på jagt efter. Jeg søger efter en naturligt forekommende svamp, der kan udføre arbejdet.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2016 kl. 15.25

Claus og Tom
Det I nævner kunne være, hvad jeg efterspørger, så jeg går i gang med at undersøge det nærmere.
Tak for hjælpen (indtil videre!)

Nyt svar til emnet »Hvilken gavnlig svamp mod meldug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvilken gavnlig svamp mod meldug?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider