Forum

Huller i rosenblade – synderne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2016 kl. 12.52

I går observerede jeg at enkelte rosenblade nederst på planten var fulde af huller. I dag kiggede jeg så grundigt efter og fandt de bittesmå syndere + en mere grådig og større larve. Jeg forsøger mig med insektsæbe i dag.
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2016 kl. 12.53

Det er desværre det uskarpe billede jeg fik lagt ind, men her kommer skadevolderne

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2016 kl. 12.54

Og en endnu grådigere larve -
Mon nogen har navne til de to skadevoldere?
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juni 2016 kl. 15.55

Det er forskellige bladhvepse som enten gnaver hul i bladene eller sammenruller dem som cigarrør . Karna skriver at det er svær at kommer dem til livs , at man skal forebygge angrebene . Ellers anbefaler hun en tur med haveslagen, evt. insektsæbe eller hvidløg/malurt udtræk . Jeg ved ikke om naboens høns kunne give en hånd med her:-)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2016 kl. 16.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juni 2016 kl. 19.37

Jeg tror at grunden til at hun ikke har nævn det er at dipel nedbrydes ret hurtigt og at larverne sidder ofte svært fremkommelig steder , hvor midlet ikke trænger ind . Ellers er det oplagt at bruge.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2016 kl. 0.24

Nu har jeg givet mine roser en omgang insektsæbe efter opskriften 2 spsk krystalsæbe, 2 spsk husholdningssprit i 1 liter vand. Fint nok, men til min rædsel ser jeg nu i
www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/502.html
At sæben skal skylles af igen efter en times tid! Det synes jeg aldrig at nogen nævner når de anbefaler insektsæben. Nu må jeg se, om jeg stadigvæk har roser i morgen.
Ingeborg

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. juni 2016 kl. 1.09

Måske du skulle have startet med at give dem en tur med haveslangen først . De er seje og sidder fast .

8 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2016 kl. 8.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2016 kl. 9.36

Jeg har faktisk vendt de fleste blade! Og har smadret larverne manuelt (fint ord for at knuse dem med fingrene). Da jeg jo ikke har fået dem alle fjernet, har jeg forsøgt med insektsæbe. Jeg har ikke været ude for det før og knuser normalt også bladlus på rosenknopper sådan, inden de får en tur med haveslangen.
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. juni 2016 kl. 11.54

Ja, glæder og sorger hænger tit sammen :-)
Det er nok en broget forårsugle der har følt sig tiltrukket af duften fra dine sommerfuglebuske, fourageret lidt og kommet til at efterlade et par æg på dine fine rosenblade, som også har haft besøg af en (tror jeg) lille rosenbladhveps.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2016 kl. 15.38

Hej Anne Demant
Nu er der jo ingen af mine sommerfuglebuske der blomstrer, så det er vis lidt af en "sø/haveforklaring"
God weekend med udsigt til regn.
Ingebprg

Nyt svar til emnet »Huller i rosenblade – synderne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Huller i rosenblade – synderne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider