Forum

Bedre fuglenet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juni 2016 kl. 12.37

I min have er fuglene en decideret plage. Det eneste de vist ikke hakker i er larver og andre skadedyr. Lige pt. er det naturligvis jordbærrene som må holde for.

I den forbindelse vil jeg gerne høre om der er nogen som kan anbefale bedre net end de gængse grønne og blå »stræknet« som fås over alt.
Det er min oplevelse at fuglene i vidt omfang bare stikker hovedet igennem de store masker. Jeg synes også nettene hænger unødigt meget fast i buske mv. man prøver at dække.

Det jeg har i tankerne er et net med finere masker og uden denne stræk effekt.

Jeg har brugt nogle gardiner fra IKEA med et vist held, men jeg vil gerne have noget større. Måske en 6*6 meter f.eks.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 10. juni 2016 kl. 12.46

hvad med fiberdug det kan fås meget bredt

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juni 2016 kl. 13.50

Jo, det er en mulighed, men jeg er jo ikke ude efter den isolerende effekt af fiberdug. Jeg tænker også luftfugtigheden må være forhøjet under fiberdug? Det kan måske give problemer med svampesygdomme i stedet for.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2016 kl. 14.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 10. juni 2016 kl. 22.24

Fuglene spiser også vores jordbær. Har fundet det her svar, hvor Karna Maj anbefaler Bionet. www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/4023.html
Har prøvet at google, men kan ikke finde det. Er der nogen der ved, hvor det kan købes?

Frank: Hvor har du fundet impulsvander med sensor? Jeg kan kun finde nogle uden sensor.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2016 kl. 22.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2016 kl. 22.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juni 2016 kl. 0.28

Google "bionet" og se om du kan bruge det.

Er enig i at fibernet på denne årstid er uegnet til jordbær.
Jeg bruger selv de billige net du omtaler og ved at købe de rigtig store størrelser og udlægge dem forholdsvist slapt fungerer de rimeligt - fugle som f.eks. solsorten, kommer ikke ind.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. juni 2016 kl. 8.44

Kan du ikke bruge det grønne "standardnet" og så bare have lidt større afstand mellem nettet og jordbærrene. Jeg har lagt mit net over elektrikerrør, så kan fuglene ikke nå jordbærrene. Så er de bare, hvordan man slipper for sneglene!

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 11. juni 2016 kl. 9.58

Jeg har dette net, som jeg er meget glad for, først bruger jeg det over mine jordbær og derefter over kålen.

www.froebutikken.dk/product/insektnet-bionet-4x5-meter-134/

Jeg dyrker i blokke af 180 x 180 men nettene fåes også lange. Fuglene kan ikke stikke hovedet igennem og kommer heller ikke til at sidde fast.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine S., 11. juni 2016 kl. 10.03

Jeg kan varmt anbefale, at stille vandfade mellem jordbærplanterne. Det er ofte tørst, der driver fuglene til at spise jordbær. I min tidligere have tog solsortene meget få jordbær, efter vi begyndte at servere vand for dem.

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juni 2016 kl. 11.27

Trine, du har helt ret. Er der ikke vand i haven, er bær i fare.
Jeg ville dog ikke stille vandskåle i selve bedet og dermed lokke bærspiserne til fadet :)

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 11. juni 2016 kl. 13.44

Jeg har vand i lave fade fire steder i min have til fugle og pindsvin, men fuglene spiserne altså jordbærene alligevel. De snupper den røde side, så snart den er moden.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juni 2016 kl. 16.35

Har du også prøvet kombinationen ingen vand i haven og jordbær?

Jeg bilder mig ind, at der er langt færre skader på jordbærene med vand i haven. Og andre bær. Det afhænger nok af om der er langt til andet vand, måske endda en del?

Hvis man ikke vil dele overhovedet, tror jeg ikke der er nogen vej uden om buer under nettet, så de ikke kan nå fristelserne :)

14 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2016 kl. 16.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juni 2016 kl. 19.47

Ja det må man sige Frank :)

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juni 2016 kl. 23.53

Tak for svarene. Jeg tror jeg vil se nærmere på bionet.

@Frank. Interessant teknologi. Jeg overvejer den lige til mine større bærbuske. Jeg ved nu ikke rigtigt om jeg har nerver til at have vandslanger med div. koblinger til at ligge med tryk på uden opsyn. Fås den i en luftgevær version? ;-)

@Mette. Jo, du har nok ret i det ville hjælpe at løfte nettet. Nu har jeg 6 rækker jordbær i et bed på ca. 4*4m. Jeg tænker derfor at arbejdsindsats og materialeudgifter er bedre brugt på ordentlige net.

@Trine mfl. Interessant med vandet. Jeg har overvejet at bestikke bæsterne med foder, men ikke vand. Det burde jeg måske prøve. Jeg har ikke selv vand i haven, men min "bagbo" har et eller andet som risler og beriger os med liv i haven i form af myg. Men det kan da godt være at det ikke er fuglevenligt anlagt.

Det er iøvrigt spøjst med de fugle. I mit barndomshjem høstede vi ribs og solbær i spandevis uden at dække buskene til. Her ser jeg buskene blomstre, når at tænke på at dække dem til. Så har fuglene taget de fleste endnu umodne bær.
På den anden side holdt min mor fritgående kat og knægt med luftgevær. Det er måske måden på det...

17 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 0.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 7.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 7.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 12. juni 2016 kl. 8.19

Frank.

Du giver os ikke en jordisk chance for at smage dine jordbær :-). Kan jeg læse.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 8.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 12. juni 2016 kl. 9.14

Jeg husker som barn da vi gjorte det og havde til vane og tage æblerne når de ikke var modne . Så endte det som regel med at ejeren åbnede døren ud til haven og råbte at vi skulle komme tilbage om en måned .

Men det glemte vi alt om . Så var det lidt nemmer med blommerne . Især viktoriablommerne .

23 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 10.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 10.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Bedre fuglenet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bedre fuglenet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider