Skrevet af: Laura K., 11. april 2016 kl. 11.57
Hej alle sammen.
Jeg har en chiliplante, som jeg er meget glad for. Den står indendørs i min vindueskarm. Desværre er der flyttet en hel flok små fluer ind i den! Jeg tror at det er sørgemyg, men jeg er ikke sikker. Jeg har prøvet at lave en "eddike-fælde" og at lægge laurbærblade i jorden, men ingenting hjælper.
Kender I noget, som ville kunne få fluerne væk?
Jeg er meget glad for planten, så jeg ville være ked af at skille mig af med den.
Mange hilsner,
Laura.
Skrevet af: Ayoe B. P., 11. april 2016 kl. 16.15
Ofte kommer sørgemyg, hvis man har overvandet sine planter. :)
Det bedste du kan gøre, er at lade din chiliplante tørre så meget ud som muligt (til du kan se/mærke bladene hænge eller blive bløde) og derefter kun vande i underskålen en periode, så jordoverfladen kan tørre mest muligt ud. ;)
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2016 kl. 21.29
Jeg er enig den med undervanding - men ikke i, at du skal lade planten tørre næsten ud. Det vil gøre den svag og modtagelig overfor sygdomme og evt. andre skadedyr, der kommer forbi.
Du kan også lægge et lag sand ovenpå jorden - det begrænser dem også, og i kombination med vanding i underskålen vil de fleste forsvinde. Hvis planten har en vis størrelse, betyder de heller ikke noget - men de er da irriterende at få i næsen...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Små fluer i chiliplante