Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 10. februar 2016 kl. 16.31
Hvad er det for en sygdom der er i mine kartofler,(esquisa). Jeg håber der er et billede med
Skrevet af: Ayoe B. P., 10. februar 2016 kl. 20.46
Kan det være en kartoffelvirus der hedder Rattle Virus?
Chek evt. denne side (meget dårlig sideopbygning) fra Grindsted Landbrugsskole:
www.kartoffelinfo.dk (under "Kend kartoflen"/"den dyrkede"/"angreb fra naturen")
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. februar 2016 kl. 7.44
Uden at have meget forstand på kartoffelsygdomme, så ligner det på billedettil forveksling noget jeg en gang fik fortalt var nnematoder, også kaldet kartoffelål. Er det, skal det vist anmeldes.
Skrevet af: Ayoe B. P., 14. februar 2016 kl. 22.00
Nematoder lever naturligt i al jord og er svære at se med det blotte øje, da de er under 1 mm lange. Men så vidt jeg ved, er der ingen regler for at anmelde dem, da de er naturligt forekommende.
Her er iøvrigt en nematodeoversigt over nogle af de kendte skadevoldere. Der findes dog også nematoder, som bliver brugt til snegle- og bollebekæmpelse, så de kan altså også være "gode" i haven. :)
www.gartneriraadgivningen.dk/Groenplantebeskyttelse/Handlingsplaner/Nematoder.htm
Skrevet af: Ayoe B. P., 14. februar 2016 kl. 22.01
Ups.... bollebekæmpelse er billebekæmpelse. :D
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. februar 2016 kl. 23.52
pure.au.dk/portal/files/41631615/Bek_mpelsesstrategi_for_kartoffelcystenematoden_slut.pdf.
Lige netop kartoffelcystenematoder anses for meget skadelig for erhvervsdyrkere og der er?/har været overvågning og kontrol med forekomsten.
Måske kan man som privat blot nøjes med at anvende en resistent sort i årene efter fundet er gjort.
Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 15. februar 2016 kl. 9.33
Er der så nogen der har et link til en sidemed hvilke kartoffelsorter der er resistente overfor kartoffelcystnematoder?
Og findes der forskellige kartoffelcystnematodearter til de forskellige kartoffelsorter?
Jeg dyrker 8-10 forskellige sorter, og er kun stødt på den nematode i esquisaen, men snakkede engang med en der havde dem i hans savaer. Han dyrkede også 8-10 forskellige sorter, og jeg har aldrig stødt på dem i mine savaer.
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. februar 2016 kl. 11.08
Jeg har aldrig hørt at kartoffelnematoder skulle give sådan nogle symptomer. Normalt identificeres de som cyster på rødderne (altså ikke knoldene).
Den er svær. Mit bedste bud er ring og pletrust, som forårsages af rattle virus.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. februar 2016 kl. 13.12
Vil så for god ordens skyld understrege, at jeg har fået forklaret at kartofler med dette udseende var angrebet af nematoder...jeg har ingen garanti for at vedkommende rent faktisk vidste, hvad han talte om.
Måske er der flere og andre bud?
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. februar 2016 kl. 15.40
Den virus som giver "rust" i kartofler overføres faktisk også af nematoder. Det er bare ikke de samme nematoder som man kalder kartoffelål.
Her er lidt info og fotos:
www.hutton.ac.uk/research/groups/cell-and-molecular-sciences/virus-research/host-pathogen-interactions/spraing-trv
Jeg gætter på at den har ramt denne ene sort hos Svend Åge fordi læggekartoflerne allerede var inficerede.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kartoffelsygdom